Strategi og forretningsudvikling

Michael Porter: Skabelsen af fælles værdi og god kaffe

Til Thinkers50's første arrangement, her i Odense, var hovedtaleren i 2017 Harvard Professoren Michael Porter. Og det er da også ham, der umiddelbart har gjort størst indtryk på LederIndsigts egen direktør, Kenny R. M. Sørensen, da vi dagen efter spørger ham om hans oplevelser til arrangementet.

 

- Det var Michael Porters 'creating shared value', fortæller Kenny R. M. Sørensen.

 

Og det er netop denne "store idé", som Porter i 2015 fik Thinkers50 Leadership Award for. Mens CSR i høj grad er noget virksomheder gør for deres egen skyld, så er idéen om shared value, eller skabelsen af fælles værdi, noget helt andet.

 

Det handler nemlig om, at virksomheder udnytter deres evne til at skabe værdi til også at skabe værdi for deres samarbejdspartnere. 

 

Kaffeproduktion med samfundsmæssig gevinst

Som eksempel kan man betragte kaffeproduktion og det økosystem, der er omkring dette, som består af kaffebonden, mellemhandleren, Nestlé og slutbrugeren (dig og mig).

 

 - Tidligere har Nestlé fokuseret på at gøre en god handel. Og selvfølgelig købt kaffe til den billigst mulige pris. Men de har fået øjnene op for kaffebøndernes forhold og for hvordan disse påvirker Nestlé. For kaffebønderne tjener ikke ret meget på deres produkt. Nogle har været så pressede, at de høster og sælger al deres kaffe og derfor ikke kan plante nyt. Det er selvfølgelig skidt for kaffebonden, der kan se, at han ikke fremover kan producere og sælge kaffe. Men det er også et problem for Nestlé, der kunne se, at de kommer til at mangle kvalitetskaffe, fortæller Kenny R. M. Sørensen.

 

- Derfor begyndte Nestlé at arbejde tættere sammen med bønderne, fortsætter han. Det betyder, at kaffeproducenten kommer til at få en større del af profitten på kaffe. Og når kaffebonden tjener mere, og mellemmanden mindre, så får slutbrugeren et bedre produkt for de samme penge.

 

Dette samarbejde ser Porter som et stort potentiale for at skabe stor økonomisk og samfundsmæssig vækst.

 

Som Porter fortæller i sin TEDtalk, som du kan se her, så har der længe hersket en forestilling, blandt både virksomheder og i det brede samfund, om, at virksomheder tjener penge på at skabe samfundsmæssige problemer. F.eks. ved at være ligeglade med om de forurener eller om de ansatte arbejder under skadelige forhold. Porter opfordrer til et skifte i mind set. For det viser sig faktisk, virksomheder kan tjene penge på at løse samfundsproblemer.

 

I det hele taget ser Kenny R. M. Sørensen en større trend for hele arrangementer, hvor mange af oplæggene handlede om at skabe en bedre verden og i mindre grad om at tjene penge.

 

Er du mere interesseret i Michael Porter, kan du se hans TEDtalk her og læse om hans klassiske "Five Forces"-model her.