Ledelse og organisation

Den vigtigste indikator for en leders succes: Emotionel intelligens

Dine evner som leder siges at være den vigtigste faktor for dine medarbejderes tilfredshed. Derfor kan der være store gevinster at hente, ved at arbejde med din EQ. Dvs. din emotionelle intelligens.

Daniel Goleman, der er pioneren indenfor forskning i emotionel intelligens, skrev en efterhånden klassisk artikel i Harvard Business Review om emotionel intelligens og hans konklusion er helt tydelig: Emotionel intelligens er langt den største indikator for en leders succes.

I en sammenligning mellem gennemsnitlige ledere og top-performerne hævder han, at helt op til 90 % af forskellen i deres profiler kan tilskrives emotionel intelligens. Og så gør niveauet af personens tekniske kunnen, IQ, analytiske evner og gode ideer altså ikke den helt store forskel. Disse evner ser Golman mere som et minimumskrav. Og jo højere oppe lederen befinder sig i organisationshiearkiet, desto mindre betydning får de tekniske evner.

Men hvad præcis er emotionel intelligens og hvordan ved du, om du selv eller andre har det? Det kan du læse mere om her.

Hvad er emotionel intelligens?

Goleman inddeler Emotionel intelligens i fem komponenter: selv-erkendelse, selvkontrol, motivation, sociale færdigheder og empati. Vi har alle disse komponenter i os, det er bare forskelligt, hvor gode vi er til at bruge dem. Personer der har høj EQ, scorer højt på alle fem.

Emotionel intelligens fem komponenter

  1. Selvindsigt. Evnen til at genkende og forstå ens eget humør, følelser og underliggende årsager og disses betydning på andre mennesker. Selvtillid, realistisk selv-bedømmelse, selvudslettende humoristisk sans.
  2. Selvkontrol. Evnen til at kontrollere eller omdirigere forstyrrende impulser og humører. Tilbøjelighed til at udsætte bedømmelse – at tænke før man handler. Troværdighed og integritet, tryghed ved flertydighed, åbenhed overfor forandring.
  3. Motivation. En passion for at arbejde med årsager, der er større end penge eller status. Drevet mod at præstere, optimistisk selv lige før et nederlag, engageret i organisationen.
  4. Empati. Evnen til at forstå andres følelsesmæssige væsen. Evnen til at interagere med folk udfra deres følelsesmæssige reaktioner. Ekspert i at skabe og fastholde talent, tværkulturel sensitivitet, servicerer kunder og klienter.
  5. Sociale færdigheder. Dygtig til at forvalte relationer og opbygge netværk. En evne til at finde fælles grundlag og opbygge nære forhold, gode overtalelsesevner.

14 tegn på høj EQ

Det kan være svært at vide, om man er emotionelt intelligent, men her er 14 faktorer, du kan overveje om du har – og i hvor høj grad.

  1. Du er interesseret i mennesker, du ikke kender.
  2. Du kender dig selv, dine styrker og svagheder.
  3. Du er en god leder.
  4. Du er opmærksom.
  5. Du enes med de fleste.
  6. Det er vigtigt for dig at være en god og moralsk person.
  7. Du tager dig tid til at hjælpe andre.
  8. Du er god til at læse andres ansigtsudtryk.
  9. Du er resilient – du rejser dig, når du falder.
  10. Du er god til at bedømme andres personlighed.
  11. Du har altid være selv-motiveret.
  12. Du kan sige nej og udviser stor selvkontrol overfor fristelser.
  13. Du ved præcis, hvad der gør dog vred.
  14. Du stoler på din intuition.