Ledelse og organisation

Disse karaktertræk skal du gå efter hos dine fremtidige ledere

Det kan være vanskeligt at finde den helt rigtige leder til dit team og din virksomhed. En leder, der accelererer effektiviteten og får alle andre til at performe bedre. Læs med her, hvor vi gennemgår de kendetegn, du skal kigge særligt efter hos din fremtidige leder.

 

En rapport fra det amerikanske UNC Business School viser, at vi globalt kommer til at opleve en alvorlig mangel på ledere inden længe.

 

Eftersom de store generationer kommer tættere og tættere på pensionsalderen, kommer manglen på ledere til at kunne mærkes, og flere og flere virksomheder oplever et stigende behov for at udvikle lederpotentialet hos de nuværende, yngre medarbejdere.

 

Hvordan er den nye leder skruet sammen?

Dette ændrer også ved måden vi opfatter lederrollen på. Det er ikke længere bare et spørgsmål og kontrol og autoritet. I stedet fokuseres der mere og mere på tilid, gennemsigtighed og på åbenhed for at virksomhederns teams kan præstere bedre.

 

Ifølge lederskabscoach, rådgiver og skribent Marcel Schwantes bliver disse 7 kendetegn afgørende for dit valg af fremtidige ledere:

 

1. Enestående lytteevne

Skal du tit anstrenge dig for ikke at afbryde den, der har ordet? Har du lyst til at afslutte andres sætninger?

Det er langt fra usædvanligt, men vi skal alligevel forsøge at gøre det modsatte. Vi skal give plads og lytte. At være en aktiv lytter er en ligeså essentiel del af effektiv kommunikation som at være en begavet taler.

Ved at være en aktiv lytter er du i stand til at gemme dine egne tanker væk og i stedet være til stede i samtalen. Du lytter til historien, du stiller spørgsmål og udforsker dybden, meningen og forståelsen i det, der bliver sagt. Altid med den anden persons behov for øje. Fremtidens ledere vil i høj grad interagere ved at lytte aktivt for at hjælpe andre til succes og for at undgå problemer, inden de bliver skabt.

Se vores video med Jonathan Løw her, hvor han taler om at ”lytte højere”

 

2. Evne til hurtigt at skabe tillid

Stephen M.R. Covey fremhæver i sin bog The Speed Of Trust, at teams, der har en høj grad af tillid, vil skabe resultater hurtigere og med lavere omkostninger. For en moderne leder er det derfor vigtigt at vise tillid til sine medarbejdere fra start – og ikke vente på at de gør sig fortjent til den. Det betaler sig bogstaveligt talt!

 

3. Vilje til at udvikle andre

De bedste nye ledere er dem, der er interesserede i at coache, rådgive og udvikle andre. De har et vækst-mindset, og er bevidst om, at talentet i organisationen skal udvikles ligeså meget som produktet og bundlinjen. Selvom det kan tage tid, så er disse ledere optaget af altid at levere brugbar feedback og motivere medarbejderne til at udvikle sig og nå deres mål.

 

4. Vilje til selv at præstere

De ledere, du gerne vil have, er dem, der er drevet af succes. Både organisationens og kollegaernes, men i høj grad også deres egen!

Disse ledere vælger ikke den lette løsning, de drives af ambition og vælger den rigtige løsning – uanset hvor besværlig og krævende den er – og de gør det uden at overskride deres værdier og overbevisninger.

 

5.    ”Rasmus Modsat”-typen

Dette punkt er ikke for alle slags virksomheder. Men nogle gange har vi brug for en leder med et iværksætter-mindset, som ikke tror på regelbogen og i stedet insisterer på at gå nye og egne veje. Fordi dette er den rigtige retning.

Denne trodsighed foregår for det meste med innovationens høje hastighed, og en Rasmus Modsat kan sørge for, at hele teamet eller organisationen tager chancer og konstant er i bevægelse.

 

6. Glimrende kommunikationsevner

Hvis du søger en fremragende ny leder, så kommer du ikke udenom at kigge på kommunikationsfærdighederne. Når gode kommunikatører taler, så lytter folk nemlig automatisk. Gode kommunikatører inspirerer og overbeviser folk. De skaber grobund for handling!

Sådan en leder udstråler frem for alt både autenticitet og tilstedeværelse, når han eller hun taler, og er samtidig god til at levere konstruktiv feedback og kritik. De er gode til at formidle og forklare ideer og strategier. Kort og præcist. De er bundærlige og kommunikerer for at skabe tillid.

 

7. Empati og emotionel intelligens

Endelig er det altafgørende, at den gode leder hele tiden forsøger at hjælpe andre og sætter andres behov foran sine egne. Dette er centralt for ledelse. Den gode leder er ikke bange for at give andre fortjenesten og tager sig tid til at skabe stærke relationer til medarbejderne. Den gode leder er en holdspiller!

Disse karaktertræk vidner om empati og emtionel intelligens, og det er de vigtigste kendetegn for en god leder: En der forstår mennesker og interesserer sig for dem.

Læs meget mere om emotionel intelligens her

 

Gør som Google

Disse ekstraordinære ledere hænger dog ikke på træerne, og de kan være svære at få fingrene i. Mange virksomheder gør derfor også en stor dyd ud af selv at udvikle disse superledere.

 

Google har f.eks. brugt årevis på at studere de mest effektive chefer. Som denne artikel viser, har det resulteret i, at de nu bl.a. lærer deres nye ledere disse seks konkrete karaktertræk:

 

  1. Mindset og værdier: Google vil have ledere, der er optimister og besidder et vækst-mindset. Det betyder, at lederne hele tiden forsøger at udvikle deres medarbejdere og hele tiden forsøger selv at lære nye ting, udfordre sig selv og eksperimentere. Resultatet er bedre præstationer. Derudover er det Googles mål, at deres ledere identificerer deres værdier og tilrettelægger deres ledelsesstil efter disse for at gøre arbejdet mere meningsfuldt og givende.
  1. Emotionel intelligens (EI): Dette er evnen til at forstå følelser i os selv og i andre. Selvbevidste ledere træffer bedre beslutninger, kommunikerer mere effektivt og er lettere at relatere til for medarbejderne. EI kan være direkte afgørende for 20-30 % af en virksomheds samlede præstationer.
  2. Leder-overgang: Her ønsker Google, at nye ledere deler deres udfordringer og frustrationer ved overgangen fra medarbejder til leder. Dette signalerer nemlig, at sårbarhed og problemstillinger er helt normalt, og på den måde smitter åbenheden af på medarbejderne og skaber større fundament for trivsel. Det giver mere incitament til at dele råd og erfaringer på tværs af virksomheden.
  3. Coaching: Google er kommet frem til, at coaching er den vigtigste egenskab for effektive ledere. Coaching indebærer bl.a. konstruktiv og regelmæssig feedback, aktiv lytning, tilstedeværelse, fokus på eget mindset og medarbejdernes mindset samt viljen til at være nysgerrig og stille masser af spørgsmål for at blive klogere på sit team.
  4. Feedback: Ledere hos Google skal levere feedback, der balancerer positiv og negativ kritik. Feedback skal altid være autentisk, taknemmelig og løsningsorienteret.
  5. Beslutningstagning: For at hjælpe lederne til at træffe bedre beslutninger har Google bl.a. implementeret fem reflekterende spørgsmål:
  • Hvilken udfordring prøver du at løse, og er alle med på samme vogn? Identificer og kommuniker kerneudfordringen.
  • Hvorfor er denne udfordring vigtig? Understøtter den andre forretningsmål?
  • Hvem er beslutningstageren?
  • Hvordan vil beslutningen træffes?
  • Hvornår kan folk forvente en beslutning? Informer interessenter og kontroler forventningerne.

Google opfordrer i den forbindelse sine ledere til at prøve deres ideer af blandt andre og indsamle feedback ved at argumentere for egen overbevisning og argumenter og samtidig indsamle andres perspektiver. Svarene sammenholdes for at give en samlet forståelse inden en beslutning tages.

 

Google har på baggrund af disse simple guidelines forbedret ca. 75 % af sine underpræsterende ledere.

 

På Googles Re:Work hjemmeside kan du finde virksomhedens arbejde med lederskab og organisationsudvikling.