For mange ledere og iværksættere er teambuilding og teamwork lidt ligesom motoren på en bil. Med dens mange bevægelige dele, elektroniske komponenter og ukendte himstergimser skjult under kølerhjelmen, er det de færreste, der har et klart billede af, hvordan den virker. Heldigvis har vi mekanikere, til at hjælpe os med bilens himstergimser. Og forskere, der kan hjælpe os med at finde ud af, hvordan teamwork hænger sammen, under kølerhjelmen.
Vi løfter her teambuildings ”metaforiske”-kølerhjelm og giver dig en idé om hvilke skruer, bolte og møtrikker, du kan dreje, stramme eller fjerne, for at få dit team til at opnå topfart, baseret på en række af de vigtigste forskningsresultater inden for området.
Lad os først få den største forhindring af vejen: På trods af teambuildings blakkede ry (mange tak, kanindræberkursus og uendelige kluddermor-øvelser!) kan teambuilding faktisk have en positiv effekt på et teams præstationer – hvis altså det gøres rigtigt.
Ifølge entrepreneur.com viser forskning, at teambuilding virker. Hvis altså man undgår krænkende, akavede og forcerede situationer. Så bed ikke dit team om at afsløre deres værste frygt, og undgå at presse dem ud i situationer, de ikke har lyst til at være i. De færreste bryder sig om, denne tvungne blanding af arbejde og privatliv.
Hvad kan man så gøre i stedet?
David W. Ballard fra APA’s APA’s Psychologically Healthy Workplace Program, nævner disse fem simple aktiviteter:
Hvem skal du så have med på dit team? Forskningen kommer med flere forskellige bud. Sørg for at have:
Vi har alle hørt historier om, hvordan en stjernemedarbejder headhuntes af en anden virksomhed, der har store forventninger om, at vedkommende vil levere de samme resultater, i den nye virksomhed. Men det sker ikke – stjernen falder igennem. Det viser sig, at der er en grund til dette.
For dine stjernemedarbejdere er mere afhængige af deres team, end du måske tror.
Forskning fra 2006 blandt hjertekirurger viser, at kirurgernes præstationer blev bedre over tid, når de havde mulighed for at arbejde med det samme team over en længere periode. Når kirurgerne afløste for andre læger på et velkendt sygehus, men med et ukendt team, kunne denne forbedring ikke overføres.
Så selv om kirurgerne var bekendte med andre sygehuse (og der altså derfor ikke er tale om, at de er forvirrede eller ”malplacerede”), så havde de ikke den samme tavse forståelse af deres team. Og resultatet er, at de ikke præsterer lige så godt, som på deres primære sygehus med deres normale team.
En undersøgelse fra Mannaz viser, at danske virksomheders tre største udfordringer med distribuerede eller virtuelle teams er:
Men det viser sig faktisk, hvis disse udfordringer løses, så kan virtuelle team slå ikke-virtuelle teams. Løsningen kan, ifølge MIT-forskning fra 2009, opdeles i to typer af processer:
En af konklusionerne fra rapporten er, at virtuelle eller distribuerede teams præsterer bedre, fordi de er nødt til at have nogle værktøjer og processer sat i værk, der forbedrer f.eks. kommunikation og samarbejde.
Overraskende nok, så havde selv en meget lille afstand, som afstanden fra 1. til 2. sal i samme bygning stor betydning. Faktisk viser undersøgelsen, at teams der sad på forskellige etager i samme bygning præsterede dårligst. Forskerne forklarer dette med, at man forventer at turen op ad trappen ikke har noget betydning, og at der derfor ikke sættes nogle af de nødvendige opgaverelaterede og social-emotionelle processer i gang. Hvilket altså i følge forskerne tydeligt kan ses på disse teams resultater.
Er både de opgaverelaterede og de social-emotionelle processer på plads, så præsterer virtuelle teams faktisk bedre end lokale team – også selv om de scorer lige højt på anvendelsen af de opgaverelaterede og social-emotionelle processer.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder