Hvad er det første, du tænker på, når du hører om CRM (Customer Relationship Management)? Hvis du forestiller dig et mere eller mindre avanceret it-system, er du bestemt ikke den eneste. Og det er måske en af de største grunde til, at helt op mod 50 % af alle CRM-projekter fejler.
Ifølge en rapport fra CBS er det en stor fejl, at anskue CRM som et It-projekt alene.
“Teknologien gør det muligt at indsamle, bearbejde, dele og anvende store summer af viden om kunderne samt sikre, at det sker effektivt. Men forudsætningen er, at der er en strategi til stede for at opnå den gensidige værdiskabelse.”
“Vores research viser, at hvis virksomheder ikke anvender CRM strategisk, er der en reel risiko for, at CRM-initiativerne ikke bliver succesfulde,” lyder det fra forskerne. Og tallene er skræmmende:
I rapporten fremhæves følgende statistik:
Men heldigvis er der også 50 % af CRM projekterne der får succes, og det er dem, vi her skal se nærmere på. For hvad er det, de gør anderledes?
De seks vigtigste karakteristika ved succesfulde CRM-projekter:
Basalt set handler CRM om mennesker – ikke om valget af IT-system. Det handler om mennesker både internt i virksomheden, hvordan du træner og oplyser dem, hvilke værdier de har og om at levere værdi til mennesker uden for virksomheden.
Det handler om, at virksomheden skal gå væk fra en produkt-mentalitet og skifte til en værdi-mentalitet, hvor omdrejningspunktet ikke er at tjene penge, ved at lave og sælge flere produkter, men hvor det handler om at levere værdi til kunderne, der derfor får lyst til at vende tilbage.
IT-systemet skal du først begynde at overveje, når I har styr på kunder, strategi, værdier osv. Før der er styr på det, ved I reelt ikke, hvilke behov I har.
Det giver Per Østergaard Jacobsen sit bud på her.
Desuden får du i de tre videoer en introduktion til de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, når du går i gang med Customer Relationship Management (CRM). Bl.a. handler det om at kende sine kunder, og om altid at være bevidst om, at god CRM skaber værdi for både kunde og virksomhed.
Per Østergaard Jacobsen er foredragsholder og forfatter. Desuden underviser han på både CBS og University Center Copenhagen. Østergaard Jacobsen har skrevet flere bøger, og er bl.a. manden bag CRM håndbogen.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder