Activity-based Costing (ABC)eller på dansk aktivitetsbaserede omkostninger er en metode til at tilskrive omkostninger til produkter eller services, baseret på de ressourcer de forbruger. Formålet med metoden er, som The Economist engang sagde, at forandre måden omkostninger tælles på.
ABC er et alternativ til traditionel budgettering, hvor en virksomheds indirekte omkostninger såsom el, varme og marketing fordeles proportionelt i forhold til aktivitetens direkte omkostninger. Dette er utilfredsstillende fordi to aktiviteter, der forbruger den samme mængde direkte omkostninger, sagtens kan forbruge vidt forskellige mængder af indirekte omkostninger.
En masseproduceret vare kan forbruge den samme mængde mandetimer og materialer som en specialefremstillet vare. Men den specialfremstillede vare forbruger langt mere af f.eks. virksomhedens ingeniørers tid (en indirekte omkostning) end en vare masseproduceret gør.
Denne forskel er ikke tydelig med traditionelle budgetteringssystemer. Hvorfor en virksomhed, der fremstiller flere og flere specialfremstillede produkter (og baserer sin prissætning på historiske omkostninger) vil hurtigt opdage store tab. Efterhånden som teknologen gør det lettere for virksomheder at specialfremstille produkter, bliver vigtigheden af at fordele de indirekte udgifter korrekt, vigtigere.
Det er ikke en enkel opgave at indføre ABC. For det første skal alle aktiviteter nedbrydes til særskilte komponenter. Indkøbsaktiviteter kan f.eks. opdeles i forhandlinger med leverandører, opdatering af databasen, udsendelse af købsordrer og behandling af klager. Hvilke aktiviteter, der identificeres afhænger af den enkelte organisation.
Ifølge Per Nikolaj Bukh og Lars G. Dietrichson kan det f.eks. se således ud for en personaleafdeling i en forsyningsvirksomhed, der både beskæftiger sig med fjernvarme og renovation.:
ABC blev populært i 1980’erne især på grund af en voksende utilfredshed med den traditionelle måde at fordele omkostninger på. Efter en stærk start faldt metoden dog lidt i unåde. Selv Robert Kaplan, der af nogle anses som metodens fader, har indrømmet af ABC haltede igennem 1990’erne. En stor del af grunden til problemerne lå i at overføre teorien til praksis. Desuden var der mange virksomheder, der ikke var klar til at sige farvel til deres traditionelle system til fordel for ABC.
Dette var også grunden til at Kaplan i 2007 offentliggjorde en ny bog, der forsøger at gøre ABC lettere. TDABC (Time-driven Activity-based Costing), som han kalder den nye metode, gør dette, ved at relatere omkostningsmålingen til forbrugt tid. Som Kaplan sagde, så er der kun to spørgsmål, der skal besvares med TDABC:
På trods af vanskelighederne med at implementere ABC har metoden mange tilhængere. Ifølge The Economist, hævder Chrysler, den amerikanske bilfabrikant, at de har sparet hundredevis af millioner på at indføre systemet.
For at implementere ABC er der en række trin virksomheden skal gennem. Accountingexplained.com nævner disse syv:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder