Ansoffs vækstmatrice giver et overblik over virksomhedens muligheder for at vækste og styrke sin position på markedet.
Ansoffs vækstmatrice er en model til at sikre vækst på et i forvejen konkurrencepræget marked og kan ikke erstatte virksomhedens grundlæggende formål og mission.
Brug af Ansoffs vækstmatrice er en god måde at sætte virksomhedens muligheder for vækst op i et simpelt og overskueligt system.
I Ansoffs vækstmatrice anvises tre forskellige muligheder, som virksomheden kan forfølge for at opnå vækst.
De tager alle udgangspunkt i virksomhedens nuværende aktiviteter, som intensiveres.
Der skelnes mellem tre forskellige intensiveringsstrategier.
Intensivering betyder, at virksomheden opnår vækst med udgangspunkt i nuværende aktiviteter.
Virksomheden kan forfølge en af følgende intensiveringsstrategier:
Virksomheden kan opnå vækst ved at sælge mere af nuværende produkter på nuværende markeder. Virksomheden kan markedspenetrere på følgende måder:
Virksomheden sælger nuværende produkter på nye markeder. Markedsudvikling kan ske på to måder:
Virksomheden opnår vækst gennem udvikling af nye produktlinjer.
Produktudvikling kan ske på følgende måder:
Diversifikation betyder vækst gennem afsætning af nye produkter på nye markeder. Diversifikation kan ses som en selvstændig vækststrategi, da det skaber et nyt forretningsområde, som kan ende med etablering af en ny virksomhed.
Der skelnes mellem to former for diversifikation:
Vi laver vores eget eksempel med Ansoffs Vækstmatrice, så modellen bliver konkretiseret. Derfor bruger vi den fiktive “Chokoladefabrikken Anso” som eksempel.
Fabrikken ser store muligheder for deres chokoladebarer, der er et sundere alternativ til mange af de store spillere på markedet. De vil derfor forsøge at vækste.
Hvis fabrikken skulle benytte sig af markedspenetrering, kunne de f.eks. udvide forhandlernetværket. Hvis vi forestiller os, at de tidligere har prøvet at holde sig til specialbutikker, kunne de forsøge sig med mere normale convenience stores som 7/11 og Føtex.
Hvis fabrikken skulle benytte sig af markedsudvikling, kunne de udvide til et land, der har samme eller lignende kultur og kundesegmenter, som det land, fabrikken allerede har succes i. Det kunne f.eks. være at udvide til Norge, hvis man allerede har succes i Danmark.
Hvis fabrikken skulle benytte sig af produktudvikling, kunne man forsøge at skabe en ny chokoladebar, der appellerer til en kundegruppe, man ikke i forvejen rammer. Man kunne måske skabe en billigere variant eller en endnu sundere variant.
Ansoffs vækstmatrice har klare begrænsninger, da den i sin umiddelbare form kun afdækker muligheder – og altså ikke tager højde for de mulige udfordringer, der kan opstå undervejs på vækstrejsen.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder