Ifølge 2GC er balanced scorecard verdens mest populære performance managementmetode. Men det er en kompleks metode, og det betyder, at mange virksomheder kæmper med at få fuldt udbytte ud af den.
I denne artikel gennemgår vi de fem ting, de fleste virksomheder kæmper med, når de skal udvikle og designe deres performance mangement strukturer og fem principper, du kan anvende for at undgå, du bliver det næste offer.
Nicolai Broby Eckert og Jan Lythcke-Jørgensen, fra konsulenthuset Implement identificerer i deres artikel ”Performance Management: Breaking the Code” disse fem udfordringer:
1. At sikre balancen
Det kan være svært at holde balancen i ethvert performance management framework. Og meget ofte ender man, måske naturligt nok, med at anvende parametrer, alle forstår og som samtidig er lette at måle. Dette leder desværre hyppigt til en overrepræsentation af finansielle parametrer.
2. At forstå værdiskabelsen
Det kan være svært at holde fokus, når man skal måle på mange forskellige områder; bl.a. læring og vækst, kundetilfredshed og strategisk retning. Dette betyder, at man kan miste fokus på, hvor den reelle værdi skabes. Kun hvis man formår at skabe sig en fuld forståelse af og fokus på, hvad der driver konkurrencedygtighed og differentiering, kan man undgå dette.
3. At vælge procesparametrer
At måle de forkerte parameterer kan ødelægge en i forvejen velfungerende struktur, fordi man simpelthen får misledende tal.
4. At lytte til kunden
At måle kundernes tilfredshed på interne definitioner af, hvad kunderne ønsker kan føre til fejlagtige konklusioner. Sørg for at finde ud af, hvad din kunder virkelig ønsker.
5. At implementere det
Selve implementeringen kan fejle, hvis man fokuserer for meget på KPI’er. Vælg istedet en mere holistisk tilgang til implementeringen ved også at se på regler, processer og styringsværktøjer.
Men hvordan kan man undgå disse udfordringer og sikre, at der holdes fokus på strategi, omsætning og indtjening? Her er Implements bud:
De fem principper:
Design for balance
Balancen mellem de fire forskellige perspektiver er balanced scorecardets hovedformål. For at sikre at man har denne balance, kan man stille sig selv disse fire spørgsmål, med jævne mellemrum:
Design for value
Find ud af, hvor jeres indtægter kommer fra, og sørg for, at I måler de rigtige målepunkter. Dette kan I gøre ved hjælp af disse tre stadier:
Dette er et simpelt værktøj, der både kan være en øjenåbner for hele organisationen og som gør det let at kommunikere virksomhedens succesfaktorer.
Design for flow
Her skal man omdanne, de centrale faktorer der skaber værdi, til målepunkter, som måles regelmæssigt.
Value stream mapping (kortlægning af virksomhedens værdikæde), kendt fra Lean, er et effektivt værktøj til at opnå flow og effektivitet i virksomhedens processer.
Design for customer
Kundetilfredshed skaber profit og vækst i de fleste virksomheder. Dine kunders tilfredshed skabes primært, af den oplevelse de har af deres interaktion med din virksomhed. Find derfor ud af, hvor dette sker ved at kortlægge kundens rute gennem din virksomhed fra første kontakt til køb.
Nu handler det om at finde ud af, hvilke af virksomhedens processer der har indflydelse på kundernes oplevelse. For at kunne gøre dette med overbevisning, er det en god idé at spørge dine kunder, hvad de egentlig ønsker. Det kan du f.eks. gøre ved hjælp af value mapping.
Value mapping: Sådan måler du virkelig kundetilfredshed
Value mapping er en metode til at identificere den værdi kunden tilknytter de attributter, som han/hun gerne vil have. Dette gøres ved at lave en liste, over alle de serviceatributter der er tilgængelige. Ikke kun dine egne, også konkurrenternes. Herefter beder du dine kunder bedømme disse ud fra en sammenlignelig skala. Så kan du både se, hvor du performer over og under kundernes forventning og altså hvor du skal fokusere din kommende indsats. Måske giver denne øvelse dig ny viden om, hvad det egentlig er, dine kunder sætter pris på.
Fokuser på områder, hvor I kan blive bedre. Områder hvor I er foran konkurrenterne, skal I ikke bruge tid på. Dette handler jo trods alt om profitskabelse. Husk også, at dine kunder kan falde i forskellige segmenter.
Design for implementation
Hvordan sikrer man, at de nye management performance metrics bliver en naturlig del af hverdagen?
Fire succesfaktorer for implementering af forandringer:
Kilde: Nicolai Broby Eckert og Jan Lythcke-Jørgensen, Implement: ”Performance Management: Breaking the Code”.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder