En god forretningsmodel kan være med til at redde din virksomhed gennem nytænkning af de modeller, som I opererer ud fra i dag. Business Model Canvas er værktøjet, der kan bruges til at beskrive forretningsmodeller, og det hjælper dig med at undersøge forskellige måder, din forretning kan give resultat på bundlinjen.
Canvasset hjælper dig ligeledes til på en systematisk måde at opstille forskellige forretningsmodelsscenarier. Den medtænker hele forretningen og holder dig bl.a. fokuseret på, at din idé i sidste ende også kan give dig en indtjening.
Modellen er god, når du ønsker at:
Business Model Canvas består af 9 byggeklodser, som er delt op i afsætning og leverance. Klodserne skaber en forretningsmodel, og danner en ramme for at tale om opbygningen af en sådan.
The Business Model Canvas –Business_Model_Canvas
På afsætningssiden har vi:
På leverancesiden finder du:
Fordele ved at arbejde med udvikling af forretningsmodeller
Forretningsmodellerne har forskellige anvendelsesmuligheder afhængigt af typen af virksomhed.
… det er (…) godt at kunne vise en investor, at man har gennemtænkt det hele.
Iværksætteren bør tænke hele forretningsmodellen igennem ved opstarten fremfor kun at fokusere på produktet, som mange har tendens til. Det er vigtigt at se på, hvor indtjeningen ligger, og hvilke salgskanaler, der er mulige. En gennemarbejdet forretningsmodel giver også en bedre grobund for god og brugbar sparring, når man som nystartet kan sige, at det er hele forretningsmodellen, man kommer med, og ikke blot på den gode idé. Mange nystartede virksomheder har også brug for at få tilført kapital, og det er derfor godt at kunne vise en investor, at man har gennemtænkt det hele. Modellen kan give iværksætteren et billede af om forretningsidéen i det hele taget er værd at satse på, eller man skal bruge energien på noget helt andet.
Vækstvirksomheden med 50-100 ansatte kan bruge forretningsmodellen til at beskrive fundamentet i virksomheden, så alle medarbejdere arbejder ud fra det samme udgangspunkt. Alle afdelinger er klar over den fælles model, og alle kan være med til at forbedre modellen i alle led. Modellen er grundlag for en fælles diskussion, og der kan sættes forskellige senarier op med forskellige temaer; hvad nu hvis vi skulle sælge vores produkter til månen, til unge, til gamle eller kun lave discount? Her har man muligheden for at se styrken og finde det gode i dem alle og arbejde videre med det. En vækstvirksomhed har ofte tendens til at få mange idéer. De kan alle holdes op mod modellen og testes af.
Den store koncern med flere tusind ansatte kan miste overblikket over forretningsmodellen, fordi der er så mange forskellige lag i den, og fordi medarbejderne ofte har flere kasketter på. Her kan de være en fordel at lave flere modeller for hver ydelse eller hvert område, så alle ved hvilke pladser de har. Det er også lettere at adskille områderne og arbejde særskilt med at gøre dem bedre. I de store koncerner er der ofte en eller flere afdelinger, der ikke klarer sig godt, også selvom man har haft de bedste folk ind over afdelingen, er det ikke blevet bedre. Her er der god grund til at se på forretningsmodellen, og finde de steder, hvor man kan lave noget om. Skal man ændre kundesegmentet, salgskanaler eller andet?
Der er altså mange muligheder, når man laver forretningsmodeller, som er bygget op efter Business Model Canvas.
Her kan du se en introduktion til, hvordan du kommer i gang med at bruge Business Model Canvas >
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder