Salg og vækst

Dansk design-succes i Sao Paulo, Brasilien

7. maj 2013

Vækstpotentialet i BRIK-landet Brasilien er stort og mulighederne for danske virksomheder enorme. Sådan skriver Dansk Industri (DI) i et indblik om det store land, der lige nu er verdens sjettestørste økonomi, og som har en befolkning på mere end 200 millioner. Brasilien er i en positiv udvikling, og vedvarende vækst og et stabilt politisk system gør ifølge DI landet interessant for danske investorer og virksomheder. Brasiliens værtskab for VM i fodbold i 2014 og OL i 2016 vil med stor sandsynlighed være med til at fortsætte den positive udvikling.

Brasilien er imidlertid også et udfordrende og komplekst marked at trænge ind på på trods af de lovende udsigter. Derfor er landet ifølge DI blot nr. 130 ud af 185 på Verdensbankens liste Doing Business, hvor nationers forretningsklima vurderes. Den lave placering skyldes især, at det brasilianske marked er komplekst for udlændinge at drive virksomhed på. Disse udfordringer har danske Anette Priess Gade oplevet på egen krop, da hun og hendes mand flyttede til Sao Paulo for at starte en virksomhed op. Lederindsigt har talt med Anette Priess Gade om de muligheder og udfordringer, som det Brasilianske marked har budt på på vejen til succes.

Tema: opstart af virksomhed i Brasilien
Af: Louise Lundgreen

Salg og vækst

Scandinavia Design store

Ny kultur og nye muligheder

Idéen til at starte butik i Brasilien opstod ud fra parrets store ønske om at starte deres eget og om at opleve en ny kultur. Så da deres brasilianske venner anbefalede dem at starte med at sælge skandinaviske designprodukter, som de personligt var store fans af og kunne se et marked for, slog Anette og Søren til, og flyttede i 2007 til Brasilien.

-Vi valgte nok en lidt anden tilgang end mange andre, da vi besluttede at lave vores markedsresearch i Brasilien. Dvs. at vi flyttede familien med til Brasilien med det formål at begynde en tilværelse der og samtidig vurdere markedsmulighederne. Men vi havde dog inden fået rettighederne til nogle udvalgte mærker, så vi vidste, at vi havde noget at sælge, fortæller Anette.

Sprog og import er de største barrierer

Der var som sagt mange udfordringer forbundet med opstarten, og sproget var i første omgang en af de største barrierer, før parret kunne komme videre. Så udgangspunktet var ikke at starte butik op fra dag et, men i stedet valgte de at følge et 3 måneders intensivt sprogprogram, mens de undersøgte mulighederne.

-Når man flytter til et land uden at kunne sige meget andet end ”tak” og ”goddag”, så er der mange forhindringer. Heldigvis kom vi meget hurtigt i gang med at sælge videre til en meget stor brasiliansk kæde a la Inspiration og Kop & Kande.

Men Anette og Søren mødte et helt andet marked, som var struktureret anderledes og meget mere komplekst end i Danmark.

-Fx er tolden så høj, som man slet ikke tror, den kan være, hvis man ikke har været der. Import af varer var og er stadig en stor udfordring, og det bliver hurtigt meget besværligt, da der er ekstremt mange skatter og afgifter, som vi ikke kender fra Danmark. Det er et puslespil, som nogle gange stadigvæk kan være svært at få til at gå op, fortæller Anette.

-Og det er et arbejdsmarked med mange faldgruber. Det at have medarbejdere ansat kan være en udfordring på mange områder, men omvendt, så har vi kun selv haft gode erfaringer – so far!, tilføjer hun.

Krisen gav anledning til nye muligheder

Efter deres hurtige succes kom krisen dog i 2008, og de blev så hårdt ramt, da den kæde de solgte til, stoppede alle indkøb og halverede eksisterende ordrer. Så derfor måtte de stoppe op og se på, om der var andre tilgange til markedet.

 

-Vi startede derfor vores egen salgskanal, Scandinavia Designs, som i dag er et anerkendt brand, og vores butik med samme navn er velbesøgt.  Vores ”skandinaviske hus”, eller den uofficielle ambassade for Skandinavien, som vi blev citeret i Vogue for nylig, er meget fokuseret på møbler og lamper. Men vi sælger også en livsstil, så man finder også solbriller, cykler og selvfølgelig danske designklassikere som Stelton termokanden, Royal Copenhagen og Georg Jensen. Vi har lige lanceret en online butik, og den er vi i fuld gang med at gøre synlig i resten af Brasilien – og hvem ved engang i resten af Sydamerika, siger Anette med et smil.

Kulturforskelle, der kan mærkes

Den brasilianske forretningskultur adskiller sig (selvfølgelig, fristes man til at sige) fra den danske. Anette og Søren har på baggrund af deres oplevelser og erfaringer oprettet et dansk/brasiliansk konsulentfirma SVAR Brasil, som kan hjælpe skandinaviske virksomheder i gang på det brasilianske marked.

-At gøre forretning med Brasilianere, synes jeg, er en fornøjelse, og vi har selv fundet nogle fantastiske forretningspartnere, som vi også føler, vi kan stole på. Men hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det, det som regel også! Så man skal ikke gå ind på det brasilianske marked og tro på, at alle vil een det bedste. Men det bliver man bedre til at gennemskue med tiden, fortæller Anette.

En udfordring, der kan anbefales

Som sagt er parrets virksomhed veletableret i Brasilien i dag, men vejen har været lang, og den har gjort dem klogere på mange områder. En af tingene kan dog ikke pointeres nok; lær sproget og vær selv til stede. Man kan ikke gøre det fra skrivebordet hjemme i Danmark, understreger Anette.

-Jeg vil sige, at man kan tage mange efteruddannelser, og jeg har selv en MBA fra USA, men jeg har aldrig lært så meget på så kort tid som i den periode, vi har etableret vores virksomhed i Brasilien. Så nogle gange skal man tage springet, men vær bevidst om, hvad risikoen er og vær villig til at satse. Men så kan det altså også være sjovt og lærerigt! Og mest af alt, så skal man være udadvendt og bruge sit netværk både privat og business wise. Brasilianere er utroligt flinke og hjælpsomme og vil gerne ”udlændinge”, slutter Anette, som i dag deler sin tid mellem Brasilien og Danmark, hvor hun for nylig har bosat sig med familien.

Virksomheden fortsætter uændret i Brasilien, og de har nu blot etableret sig med firma og skriveborde i Danmark også. Hver måned er enten Anette selv eller hendes mand Søren på kontoret i Brasilien.

Senest opdateret 21. september 2022

Relaterede emner

hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse
saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
smart_cover
SMART
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt