Lean bygger på fem grundprincipper, der alle er med til at optimere og effektivisere en virksomheds aktiviteter og processer. Til hver af de fem principper, hører en omfattende værktøjskasse, du kan bruge til at optimere din virksomhed med.
Værktøjerne for de enkelte principper er forskellige, og der er forskel på, hvordan man anvender dem, alt efter om man optimerer administration eller produktion. Du vil dog se, at mange af værktøjerne grundlæggende er de samme.
Vær opmærksom på, at værktøjskassen er så omfattende, at en afgørende disciplin ved Lean er valg af værktøjer. Vælg få værktøjer – og få organisationen til at tage ejerskab til dem. Herefter kan man gradvis supplere med flere.
Lean handler om at gøre det, der skaber værdi for kunden. Hverken mere eller mindre. Dette gælder ikke kun for varer eller for det I producerer, også for levering, logistik, information osv. Det handler altså om at minimere de processer, arbejdsgange, den kommunikation I har i organisationen, der ikke skaber værdi for jeres kunder.
Begrebet værdi defineres altid i forhold til kunderne. Husk også, at enhver organisation har interne kunder, som man også skal tage højde for.
I alle virksomheder findes mange leverandør-kunde forhold. Også her defineres værdi af kunderne.
Sådan finder du ud af, hvad kunden vil have
Værktøjerne her kan bruges til at optimere og identificere, hvad der har værdi for din kunde. Både eksterne og interne. Her handler det i høj grad om at finde ud af, hvad kunden mener. Spørg derfor din kunde. Brug f.eks. følgende redskaber:
Mange virksomheder arbejder ud fra en forventning om, at kunderne er tilfredse uden at have analyseret deres behov tilstrækkeligt. I Lean defineres kundens værdi langt mere specifikt, hvilket minimerer risikoen for at levere en ydelse eller vare, der er overforædlet eller for simpel.
En virksomheds værdikæde udgøres af alle de aktiviteter, der er med til at skabe værdi for kunden.
Når du fastlægger din værdikæde, identificerer du alle de aktiviteter, der pt. skal til for at skabe værdi for kunden. Dvs. til at producere jeres produkt eller service. Alle ting nedskrives. Identificer de handlinger, der IKKE er med til at skabe værdi. Herefter er opgaven at minimere antallet af aktiviteter, som ikke skaber værdi for kunden.
Værdikædeanalyse
Til at kortlægge værdikæden kan man bruge en værdikædeanalyse (på engelsk ”Value Stream Mapping”). En værdikædeanalyse er en undersøgelse af, hvordan jeres værdi, produkt, service eller ydelse bliver produceret og bevæger sig gennem organisationen. Hvem er involverede i produktionen, hvornår, ventetid mellem stationer etc.? Ultimativt er målet at finde ud af, hvor i kæden der er spild.
En værdikædeanalyse sker i tre overordnede steps:
Det stærkeste værktøj til eliminering af spild i værdikæden er at skabe flow, ved at holde varer og information i konstant bevægelse. Dvs. at skabe en arbejdsproces med så få uhensigtsmæssigheder, stop og returløb som muligt. Skabelsen af flow kræver ofte omfattende ændringer i organisationens arbejdsgange, og det kan være nødvendigt at ændre både layout- og organisation for at skabe grobund for ultimativt flow. Ofte betyder det rette flow store forbedringer både i forhold til administrative processer og i produktion.
Sådan skaber du flow
Også her er værdikædeanalysen et helt centralt værktøj, da du fra undersøgelsen kan identificere og senere eliminere flaskehalse, ventetid, overbelastninger, overflødig eller lang transporttid mm.
Nøgleord til at skabe flow:
Mange virksomheder arbejder forud for at skabe ro og for at være klar til ordrer. Ordrer som måske aldrig kommer. For at komme væk fra dette, skal du i stedet arbejde på at skabe ”træk”. Det vil sige, at virksomheden skal stoppe med at ”trykke” varer frem i værdikæden baseret på prognoser og forventninger, da sandsynligheden for, at du gætter rigtigt, er meget lille. Det er langt mere effektivt at ”trække” varer og informationer frem i organisationen, baseret på reelle kundebehov, i form af ordrer.
Målet er at gennemføre flest mulige trin i værdikæden baseret på kundernes træk. Dette er med til at minimere gennemløbstiden og skaber derved bedre flow. Det kræver dog, at virksomheden hele tiden er klar til ordrer. En forudsætning for det er, at I altid har overkapacitet. En overkapacitet, som er skabt ved at reducere spild.
Skab træk ved at arbejde med disse områder
Reducer behovet for lager ved at skabe et træk. Dvs. ved at varer først produceres, når de efterspørges/bestilles.
Nøgleord:
Det femte og sidste princip kaldes ”kaizen” og handler om, at din organisation skal være gearet til hele tiden at jagte løbende forbedringer. Ifølge Lean-tankegangen, kan alle processer altid blive bedre, og Lean-organisationen jagter forbedringer hver dag.
Disse løbende forbedringer kan både være små forbedringer, som samlet fører til store forbedringer og på større forbedringer på taktisk og strategisk niveau. For at gøre dette muligt, kræver det en grundlæggende kultur, hvor der hele tiden er fokus på de løbende forbedringer. Ledelsens synlighed og engagement er nøglen til at skabe den.
Hold fokus på de løbende forbedringer
Til at skabe en kultur i virksomheden, hvor man hele tiden er opmærksom på at blive mere og mere Lean, kan man bruge følgende værktøjer:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder