Både i det private og i det offentlige er sangen den samme: Producer mere for færre penge og øg samtidig de ansattes arbejdsglæde. Og alt tyder på, at problemet ikke bliver mindre i fremtiden. Konkurrencen vokser og priserne falder. Derfor er produktivitet og effektivitet stadig et af de varmeste emner i de danske virksomheder. Men vejen til højere produktivitet og kvalitet er ikke ”at løbe hurtigere”. Derimod handler det om at skabe et fælles sprog, fælles mål og gensidig respekt.
Den amerikanske professor, Jody Hoffer Gittell, kalder denne samarbejdsform relationel koordinering. Hun udførte først i 00’erne banebrydende forskning, der ledte til teorien om relationel koordinering. I bogen ”The Southwest Airlines Way” fra 2003 undersøgte hun, hvilken betydning sociale relationer har på vores præstationer. Og hendes resultater er klokkeklare: Når medarbejderne lærer at respektere hinandens job og arbejder for et fælles mål, øges effektiviteten, arbejdets kvalitet forbedres og ansatte oplever større arbejdsglæde.
Metoden vækker genklang i mange organisationer og har da også fundet vej til mange danske virksomheder og offentlige institutioner.
For at forstå hvad relationel koordinering er, skal vi først have på plads hvad social kapital er, for relationel koordinering er nemlig en måde, man kan styrke en organisations sociale kapital på.
Social kapital er en ressource i din virksomhed, ligesom jeres økonomiske eller fysiske ressourser. Jeres sociale ressourcer består bare af den værdi, der skabes mellem menneskene i din virksomhed. Eller, sagt på en anden måde, den merværdi dine medarbejdere (og du) skaber, når I samarbejder. Det er derfor virksomheder, der har høj social kapital (dvs. samarbejder godt sammen), skaber bedre resultater end virksomheder med lav social kapital. En virksomheds sociale kapital afhænger af en kombination af tre faktorer:
Scorer din virksomhed højt på disse tre faktorer, betyder det, at I har tillid til hinanden, kan og vil samarbejde og forstår at trække på hinandens kompetencer.
Fordele ved relationel koordinering
1. Arbejdsgange og opgaveløsning bliver mere effektiv
2. Kvaliteten af opgaveløsningen bliver højere
3. Dine medarbejdere bliver gladere
Relationel koordinering kan være med til at undersøtte din virksomheds sociale kapital, fordi den sætter fokus på jeres arbejdsprocesser og på hvordan jeres samarbejde omkring arbejdsopgaverne koordineres. Det handler bl.a. om, hvordan medarbejdere på alle trin i en organisation formår at samarbejde med hinanden, på tværs af faggrænser og hierarki.
Sådan måler du social kapital
Verdens korteste spørgeskema
1. Oplever du, at ledelsen stoler på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?
2. Har du tillid til de udmeldinger, der kommer fra ledelsen?
3. Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde?
4. Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?I sin enkleste form kan arbejdspladsens sociale kapital beregnes som et gennemsnit af medarbejdernes svar på disse fire spørgsmål. Med fem svarmuligheder per spørgsmål (dvs. en skala fra 0-4) giver det mulighed for at score fra 0-16 point. Gennemsnittet for danske arbejdspladser er 10,2 point. Under 8 point betegnes som ”meget lav social kapital”. Over 12 point som ”meget høj social kapital”.
Kilde
Gittell udarbejdede teorien om relationel koordinering på baggrund af undersøgelser, hun foretog i en række amerikanske flyselskaber. Ét selskab, South West Airlines, skildte sig positivt ud, både i forhold til effektivitet, kvalitet og medarbejdertilfredshed. Siden har Gittell bl.a. foretaget lignende undersøgelser i det amerikanske sundhedsvæsen, og har, på baggrund af disse undersøgelser, identificeret en række fællestræk, ved måden medarbejderne koordinerer og kommunikerer.
Syv fællestræk ved en relationelt koordinerende organisation
Ifølge Ledelses- og organisationskonsulent Bo Vestergaard, er relationel koordinering (særligt) anvendeligt, når der er:
Forhold, som man ikke kun ser i flyselskaber og sygehuse. Også produktionsvirksomheder, skoler, hoteller m.m. løser denne type af opgaver.
Til at bedre den relationelle koordinering, foreslår Gittell nogle konkrete og praktiske løsninger på koordineringsproblemerne, som tilmed kan være ret lette at implementere. En af de ting, der er blevet gjort, f.eks. på et dansk hospital, er, at inddrage alle faggrupper (og ikke kun lægerne) i konferencer og stuegang. En enkel løsning, på et problem der (altid?) har været en udfordring i det danske sundhedsvæsen, hvor de forskellige faggrupper har svært ved at kommunikere med hinanden pg.a. fastlåste fag-siloer.
De effektive arbejdsprocesser som vi kan arbejde med og sætte særligt fokus på, er, ifølge Jody Gittell, følgende:
Du kan læse mere om social kapital her
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder