Af Luise Urth Krog
“Du løser ikke klimakrisen ved at sidde i dit eget kontor og tænke store tanker om, hvad du selv gør. Du bliver nødt til at have dine kunder og dine partnere med i dén udvikling”.
Sådan siger Søren Christensen, Business Development i Nokia, da LederIndsigt mødes med ham over telefonen, en formiddag i januar 2023, til en snak om Nokia, bæredygtighed og teknologi.
Vi er nysgerrige på, hvad virksomheder kan gøre for at sætte skub i den bæredygtige udvikling, og taler derfor med Søren Christensen om, hvordan Nokia, der har en stærk klimaprofil, gør – og hvad alle vi andre, kan lære af Nokias måde at gribe klimaudfordringen an på.
Traditionelt set arbejder virksomheder med at løse bæredygtighedsudfordringen ved at fokusere på deres egen baghave. Dvs. at have styr på egen værdikæde, produktioner, forbrug, genanvendelse etc.
Søren Christensen fortæller at 80-90% af Nokias Emissioner ligger i ude hos kunden. “Det betyder, at vi skal hjælpe vores nærmeste kunder og teleoperatører med at få en mere effektiv udnyttelse af vores produkter”, fortsætter Søren Christensen.
Så vil man for alvor mindske sine emissioner, skal der i følge Søren Christensen et andet mindset til.
“Hvis du tænker sustainability, bliver du nødt til at gå ind i kundens område og sige: ‘Måske kunne det være en god idé at sammensætte din struktur på en lidt anden måde eller lave nogle ændringer, som gør dit energiforbrug mere effektivt’”, siger Søren Christensen.
Man kan også overveje om produkter eller hardware, der tages ud af infrastrukturen kan genbruges eller livstidsforlænges et sted hvor kravene ikke er så høje. Og det er denne form for overvejelser, du, i følge Søren Christensen, kan tages sammen med dine kunder og leverandører.
“Det er altså en eller anden form for mindset shift, der skal ske mellem leverandør og kunde,” siger Søren Christensen og fortsætter, “Det er nok en af udfordringerne. Vi skal finde ud af at samarbejde på en ny måde”.
FAKTABOKS
Hvad er scope 1, 2 og 3?
En virksomheds emissioner inddeles ofte i tre såkaldte “scopes”. Hvor scope 1 og 2 er emissioner virksomheden har direkte eller indirekte indflydelse på. F.eks. om virksomhedens biler er elektriske eller benzindrevne. Eller om virksomheden køber grøn eller sort energi. Scope 3 derimod er det sværere at kontrollere, da emissioner herunder bl.a. dækker, hvordan dine kunder bruger virksomhedens produkter og hvad de gør med dem, når de ikke længere skal bruges. For de fleste virksomheder står scope 3 for langt størstedelen af en virksomheds emissioner. Således også for Nokia.
Definition af scope 1, 2 og 3 emissioner
Helt grundlæggende er scope 1 og 2 de emissioner, der ejes eller kontrolleres af en virksomhed. Hvor scope 3 emissioner er konsekvenserne af virksomhedens aktiviteter, men som skabes af kilder, der ikke ejes af virksomheden.
Scope 1 emissioner
Dækker emissioner fra kilder en virksomhed ejer eller kontrollerer direkte. F.eks. Forbrug af brændsel i virksomhedens biler.
Scope 2 emissioner
Er emissioner som en virksomhed forårsager indirekte, når den energi den køber og bruger, produceres. F.eks. de emissioner der skabes, når der produceres el til virksomheden elbiler.
Scope 3 emissioner
Omfatter alle emissioner, der ikke skabes af virksomheden selv. Men emissioner, der kommer fra virksomheden og er indirekte ansvarlige for og ned gennem virksomheden værdikæde. Et eksempel er, når vi køber, bruger og smider produkter fra en leverandør ud. Scope 3 inkluderer alle emissioner, der ikke er inkluderet i scope 1 og 2.
For mange virksomheder står scope 3 emissioner for langt størstedelen af virksomheders emissioner. Disse er desværre også ofte de sværeste af reducere.
Da Pekka Lundmark, Nokias CEO, i 2022 taler ved Mobile World Congress, maler han et dystert billede for fremtiden, men understreger heldigvis også, at der kan gøres noget.
Bl.a. arbejder Nokia på teknologiske løsninger, der kan være med til at gøre en stor forskel for vores klode fremover.
For teknologien, er i følge Lundmark løsningen. Og her hjælper Nokias kommunikationsteknologi med at styre de mange nye teknologiske løsninger, der allerede findes og som er på vej.
CASE: Nokia Bell Labs og AeroFarms
Sådan hjælper Nokia Bell Labs, AeroFarm med at nedbringe deres emissioner
AeroFarms er en vertikal farm, placeret ikke langt fra New York. Her produceres fødevarer på flere meter høje reoler placeret indendørs i en stor hal.
Nokia og deres researchafdeling Bell Labs har sammen med AeroFarms bl.a. udviklet droner, der flyver rundt og holder øje med produktionen. Ved hjælp af kunstig intelligens kan dronen trænes til at holde øje med, om nogle planter trænger til ekstra vand, om de er nogle, der vokser ujævnt og derfor skal have ekstra opmærksomhed etc.
Dette fælles projekt betyder, at AeroFarms er mere bæredygtig end traditionelt landbrug. Farmen har op til 390 gange større produktivitet pr. m2 om året end traditionelt landbrug og samtidig bruger den 95% mindre vand og nul sprøjtemidler. Desuden, fortæller Søren Christensen, betyder farmens placering tæt på forbrugerne, at der spares på transport og shipping.
Nokia arbejder tæt sammen med kunder, leverandører og andre interessenter om at finde bæredygtige løsninger. Ud over at udvikle avancerede digitale løsninger, udvikler Nokia nye bæredygtige løsninger i ved at samle af interesserede kunder, samarbejdspartnere, leverandører og eksperter, hvor de sammen ser på, hvordan de i fællesskab kan løsne nogle af de udfordringer de står overfor.
Da jeg spørger Søren Christensen, hvordan en mindre virksomhed, uden så mange ressourcer som Nokia, kommer i gang, giver han disse tre gode råd med på vejen:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder