Salg & vækst

Få styr på virksomhedens likviditet i forhold til kunder, leverandører og SKAT

Det er ikke kun, når der er global krise, at en virksomhed får brug for at styrke sin likviditet. Her er en række gode råd, som Dansk Erhverv i samarbejde med SKAT, Foreningen af Registrerede Revisorer og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har udarbejdet, til hvordan virksomheder kan får styr på likviditeten i forhold til kunder, leverandører og SKAT.

Får du brug for at styrke virksomhedens likviditet, er der flere forskellige steder du kan tage fat. Internt i virksomheden kan man f.eks. effektivisere og optimere nogle processer. I forhold til dine kunder kan bl.a. du stramme op på betalingsfrister. Der er også ting du kan gøre i forhold til dine leverandører, hvis du har svært ved at få betalt regninger. Alt dette kommer vi mere ind på i her.

Salg & vækst

Husk dine samarbejdspartnere

Bliver du opmærksom på, at virksomheden kan få likviditetsproblemer, er det vigtigt, at du holder dine forskellige samarbejdspartnere opdateret husk at:

  • Holde banken løbende orienteret
  • Lave en detaljeret likviditetsplan (Du finder en skabelon til et likviditetsbudget på startvækst her
  • Bruge din revisor som sparingspartner ved udarbejdelse af budget og efterfølgende likviditetsplan
  • Holde flere likviditetsmuligheder åbne, i forhold til banken og produktionsapparatet
  • Overvej i god tid, udvidelse af kreditmuligheder, før behov måtte vise sig.

Hvad kan virksomheden selv gøre?

Kradser økonomien, er der en række tiltag I selv kan gribe til internt i virksomheden. Evt. I en kortere periode mens krisen rides af:

  • Decentraliser økonomifunktionen, så det er muligt at optimere på tværs af organisationen i forhold til dens nuværende situation.
  • I krisetider kan man midlertidigt fokusere på pengestrømme fremfor på indtjening.
  • Tilpas lagerbeholdningen til det aktuelle aktivitetsniveau.
  • Undersøg mulighederne for at gøre fast omkostninger variable.
  • Overvej indførelsen af resultatafhængig aflønning.
  • Tilpas administrationen.
  • Få eventuelt udarbejdet en dækningsbidragsanalyse pr. produkttype – hvis det ikke allerede er sket – og overvej behovet for ændringer i sammensætningen. Det kan din revisor hjælpe dig med.

Dine debitorer

Når likviditeten halter giver det god mening at forsøge at få flere penge i kassen. Et af de steder du kan sætte ind, er ved at skrue op for indsatsen i forhold til, hvordan I inddrager beløb fra jeres skyldnere.

  • Etabler procedurer for kreditvurdering og godkendelse, hvor der foretages kreditvurdering og fastlægge kreditmaksima for enkelte kunder eller grupper af kunder.
  • Send faktura til tiden og helst senest, når ordren er afsluttet. I praksis kan det betyde, at salgsafdelingen og økonomiafdelingen skal kobles tættere sammen i ændrede rutiner.
  • Opdel evt. større fakturaer; eksempelvis kan der aftales en betalingsplan, hvorefter der sendes a konto-faktura, når arbejde/ordren påbegyndes, løbende fakturaer i takt med arbejdets udførelse og en afsluttende faktura, når arbejdet/ordren færdiggøres.
  • Overvej at give kontaktrabat, hvis kunden til gengæld betaler fakturaen hurtigt.
  • Stram op på betalingsfristerne og udelad at give unødig fleksibilitet til debitorer.
  • Etabler rykkerprocedure, der skal kunne iværksættes hurtigt. Baser gerne denne opfølgning på udestående betalinger på personlig kontakt, idet det virker mere forpligtende over for debitorer.
  • Overvej formålet med at anvende inkasso i forhold til enkelte kunder. Inkasso kan af nogle kunder blive opfattet som et drastisk tiltag.
  • Ophæv urentable kundeforhold og prioriter i stedet de vigtigste/bedste kunder højere.
  • Overvej at kræve bankgaranti ved særlig store projekter eller ved indgåelse af aftaler med nye kunder.

Dine kreditorer

Når det gælder de beløb, virksomhedens skylder andre, er der også en række tiltag i kan anvende, der kan hjælpe på virksomhedens likviditet.

  • Betal regninger til tiden, og oprethold dermed gode relationer dine kreditorer, og undgå spekulationer om problemer med virksomheden
  • Kan regninger ikke betales til tiden, kontakt da kreditor med henblik på at aftale en alternativ betalingsdato og eventuelt rate betaling af større udeståender
  • Ofte er der muligt at forhandle kredittider og få en afdragsordning hos en kreditor
  • Undersøg om alle leverandørkreditter udnyttes maksimalt. Hvis der er oprettet automatiske betalinger til visse kunder, så undersøg om disse automatiske betalinger udnytter gældende kreditbetingelser fuldt ud.
  • Undgå at havne i en “stille betalingsstandsning” idet ledelsen kan blive holdt ansvarlig.
  • Rådfør dig med revisor og advokat om muligheden for eller nødvendigheden af at træde i betalingsstandsning.

SKAT

I forhold til SKAT er Dansk Erhvervs guide lidt mindre tydelig, da dine muligheder i høj grad afhænger af, hvilke krav SKAT har i forhold til din virksomhed.

Et godt råd lyder dog at, hvis virksomheden skulle få midlertidige likviditetsproblemer, så er det vigtigt, at I hurtigst muligt henvender jer til SKAT, så kan de vejlede om, hvilke muligheder din virksomhede har.

Som der står i guiden, så er typen af krav afgørende for, hvad der kan/vil ske som led i betalingsproblemer.

Desuden lægger SKAT bl.a. vægt på:

  • At virksomhedens problemer med betaling af beløb til SKAT er af midlertidig karakter.
  • At virksomhedens likviditetsproblemer har en sammenhæng med den økonomiske lavkonjunktur, f.eks. Tab på debitorer eller et væsentligt fald i omsætningen.
  • At virksomheden har tilpasset driften til krisetider.

Relaterede emner

faa-styr-paa-virksomhedens-likviditet_cover
Få styr på virksomhedens likviditet i forhold til kunder, leverandører og SKAT
saadan-minimerer-du-fedtsylens-lommesmerter_cover
Sådan minimerer du fedtsylens lommesmerter
aida_cover
AIDA – Skab opmærksomhed hos din modtager!
smart_cover
SMART

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt