Kultur & Adfærd

Fem gode råd til at få et mere professionelt og produktivt samarbejde

Uanset hvem du er, eller hvor du arbejder, vil der komme et tidspunkt, hvor du er nødt til at arbejde sammen med nogen, du ikke kan lide. Denne person kan være en kunde, en konsulent, en kollega eller din chef. Sådanne negative relationer kræver en masse energi, og det er sandsynligt, at du vil finde det stressende at arbejde med disse mennesker. De kan reducere din produktivitet ved at spilde din tid og energi, eller forstyrre dig med dumme bemærkninger. Et negativt samarbejde efterlader dig følelsesmæssigt drænet eller frustreret, og på længere sigt kan det endda få dig til at ønske at forlade dit job.

I denne artikel vil vi se på, hvordan man kan lære at arbejde sammen med folk, som man ikke bryder sig om. Og på hvordan man bevarer den professionelle tone og produktiviteten på trods af de forhindringer, som den anden persons adfærd kan skabe.

Et tænkt eksempel: Din chef har netop bedt dig om at arbejde på et nyt projekt. Men der er et problem – hun har sat dig sammen med Jørgen, hvis adfærd, du bare ikke bryder dig om. Jørgens kompetencer er afgørende for projektets mål, men han er også sarkastisk, han kommer med negative kommentarer på jeres møder, og ofte svarer han ikke på dine e-mails. Du synes, at hans opførsel er frustrerende, men du vil rigtig gerne arbejde på dette projekt. Så hvordan kan du arbejde effektivt og professionelt sammen med ham?

Teamarbejde er en velkendt og udbredt måde at arbejde på rundt om i de danske virksomheder. Formen fungerer rigtig godt, og mange projekter er designet til at blive løst i teams. Holdet sammensættes ud fra de ansattes kompetencer i forhold til opgaven, men selvom kompetencerne komplementerer hinanden, behøver jeres personligheder ikke gøre det. Måske har du dårlig samvittighed over, at du ikke bryder dig om din kollega? Men det er helt normalt. Vi har alle forskellige værdier og vaner, og nogen gange er de så forskellige, at de støder sammen med et brag. Især, når vi tilbringer alle ugens arbejdsdage sammen.

Men heldigvis er der noget, du selv kan gøre for at få en mindre stresset og frustrerende hverdag.

Følgende fem gode råd til at få et mere professionelt og produktivt samarbejde, har vi hentet inspiration til hos www.mindtools.com

Kultur & Adfærd

 

1. Analyser hvorfor

Start med at tænke på, hvorfor du ikke kan lide denne persons adfærd. Hvad gør han specifikt, der irriterer dig? Det er muligt, at den negative eller irriterende adfærd minder dig om en bestemt egenskab hos dig selv, som du ikke kan lide?

For eksempel kan du måske ikke lide en kollega, fordi han bagtaler folk. Denne dårlige vane, har du måske selv, og du hader, at du stadig er fristet til sladder. Så denne kollegas karakterbrist er en konstant påmindelse om dine egne problemer.

Alternativt, minder denne person dig om en irriterende person, du engang kendte og fremkalder gamle følelser. Eller måske adskiller hans måde at arbejde på sig markant fra din egen. Eller også kommunikerer I helt forskelligt, og du føler, du går glip af vigtig information.

Det kan være udfordrende at se på en kollega og regne ud, hvad det er ved ham, du ikke kan lide. Men hvis du er villig til at være ærlig overfor dig selv, kan du blive mere selvbevidst ved at prøve at forstå denne person.

2. Sæt dig i den andens sted

Personen kan have flere karaktertræk, som du rent faktisk kan lide. Men chancerne for, at du ser dem er små, hvis du kun fokuserer på det negative. Derfor prøv at sætte dig selv i personens sted for at finde ud af, hvilken adfærd eller personlighedstræk hos ham du kan lide eller blot forholde dig til. Og forsøg at forstå, hvorfor personen handler, som han gør. Der kan være gyldige grunde til, at denne person handler på en negativ måde – for eksempel kan han have for meget om ørerne, eller han kan have sundhedsmæssige eller familiemæssige problemer. Det skal du have med i dine overvejelser. Det kan også være nyttigt at lære noget om menneskelige interaktioner. Jo bedre du forstår de forskellige roller, som folk spiller, og hvorfor de spiller dem, jo bedre bliver du til at forbedre et dårligt forhold.

Tilbring tid med personen, som irriterer dig – ideelt set i en uformel sammenhæng som under frokosten i kantinen eller til sommerfesten for at opnå en bedre forståelse af hans perspektiv og motivation for at agere, som han gør. Det synes måske som en ubehagelig opgave, men at komme til at kende ham bedre kan være den nøgle, du har brug for til at overvinde din modvilje i forholdet.

3. Få talt ud om det

Vælg et tidspunkt og sted, hvor du kan tale privat med den anden person. Du kan bruge følgende punkter for at finde en løsning:

  • Anerkend spændingen mellem jer.
  • Skitsér den adfærd, der forårsager spændinger.
  • Nævn en række konkrete eksempler.
  • Forklar, hvordan disse handlinger påvirker dig.
  • Spørg, hvad du kan gøre for at opbygge et bedre forhold.

Sådanne samtaler kan være udfordrende. Overvej at lave et rollespil med en kollega for at forberede samtalen, så du er mere sikker i din sag. Vær forsigtig med ikke at være aggressiv eller bebrejdende – det kan opfattes som mobning.

4. Få styr på dine følelser

At du ikke kan lide en anden person, er en kraftfuld følelse, og du kan nemt føle dig anspændt og ophidset, når du er sammen med din kollega. Det kan være distraherende såvel som ubehageligt, især når følelserne påvirker dine andre opgaver. Du kan reducere disse følelser ved at ændre den måde, du reagerer på i anspændte situationer. Lær at styre dine følelser, så du kan reagere med selvsikkerhed og værdighed i hårde situationer.

Hvis du står i en negativ situation med en anden person, så forsøg med det samme at berolige dig selv: gå væk et øjeblik og vend tilbage med ny energi, tag en dyb indånding. Sørg også for, at du ikke lader din negative stemning påvirke måden, du behandler andre på.

Afslapningsmetoder såsom yoga eller meditation kan hjælpe med at reducere stress og negativitet og fremme selvbevidsthed. Regelmæssig motion vil også hjælpe dig med at håndtere stress på arbejdspladsen, især hvis du er i stand til at udøve det, før du begynder at arbejde.

Sommetider kan en konflikt bryde ud mellem jer – især hvis forholdet er fjendtligt eller anspændt. Det er en god idé at lære konfliktløsningsfærdigheder til at løse disse spørgsmål hurtigt og professionelt.

5. Hold negativiteten for dig selv

Det er fristende at dele din modvilje mod en anden person med kolleger og bruge tid på at nedværdige denne persons personlige mangler. Men husk på, at sladder kan ødelægge moralen. Hvis du taler dårligt om dine kolleger – uanset, hvor upopulære de er, vil det påvirke dit omdømme. Hvis du har brug for at tale om dårlige arbejdsforhold, så henvend dig til din chef.

Relaterede emner

nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Ville dine kunder anbefale din virksomhed til en ven? 
saadan-interviewer-du-din-kunde_tre-simple-trin_cover
Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin 
skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
hvad-hjerneforskning-kan-laere-dig-om-kundefastholdelse_cover (1)
Hvad hjerneforskningen kan lære dig om kundefastholdelse

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt