Inden man går i gang med et projekt, er det vigtigt at konkretisere, hvad projektets mål er. Hvor vil vi gerne hen, og hvad er det ønskede resultat?
For at sikre, at man kommer hele vejen rundt om målformuleringen, er der tre typer af mål, der skal tages stilling til:
1. Formål og vision
2. Leverance
3. Succeskriterier
For at et projekt bliver succesfuldt, bør styregruppen og projektgruppen være enige om, hvilke forventning de har til projektet og til hinanden. Der er tre essentielle punkter, der skal være afklaret mellem partnerne, disse kaldes populært for projekttrekanten og udgøres af:
I løbet af et projekt vil projektets målsætning som regel ændre sig, fordi deltagerne gennem projektet bliver klogere. At en målsætning er foranderlig, betyder ikke, at man ikke skal have en indledende målsætning for projektet. Det er derimod vigtigt, at der altid er en retvisende målsætning, der løbende justeres.
Hvis en målsætning bibeholdes gennem hele forløbet, skyldes det enten konservatisme eller, at man intet har lært gennem projektet.
En projektleder kan kaldes projektets kaptajn, og det er ham der udstikker kursen. Når projektdeltagerne ved hvilke forventninger, der er til deres arbejde, kan de bedre agere i forhold til de opstillede mål. En tydelig kurs er med til at højne både ambitionsniveauet og projektdeltagernes motivation.
Projektlederen kan gøre sine forventninger tydelige bl.a. ved at sørge for, at leverancerne er formuleret letforståeligt, så gruppen ikke er i tvivl om, hvad de skal levere. Ligeledes er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem visionen og leverancerne. De fleste mennesker motiveres af at se resultaterne af deres arbejde. Når der er sammenhæng mellem vision og leverancer er det tydeligt, hvorfor man gør, som man gør.
Målsætningen motiverer projektdeltagerne:
Målhierarkiet er et godt værktøj til formulering af målsætninger, der involverer 4 simple trin. Hvert trin går i dybden med et centralt spørgsmål: Hvorfor er projektet vigtigt (mål og formål)? Hvordan opnås formålet (leverancer)? Hvad lover vi med projektet (løfte), og hvornår er projektet en succes (succeskriterier)?
Til hvert trin knytter der sig få enkle regler:
Alle projektgruppens deltagere står sammen foran en tom væg, flipover eller omkring et tomt bord. Alle deltagere byder ind med gode grunde til, hvorfor projektet har en relevans og berettigelse. Altså bidrager deltagerne med hver deres svar på, hvorfor projektet er vigtigt.
Deltagerne står samlet omkring samme væg som i forrige runde. Deltagerne besvarer her spørgsmålet om, hvordan man vil opnå målene. Dvs. hvad der skal til for at målene bliver til virkelighed? Hvad skal projektet levere? Nu skal der arbejdes nedad i målhierarkiet.
Ved dette trin tager projektgruppen udgangspunkt i målene fra trin 1 og leverancerne fra trin to. Spørgsmålet er nu, hvor grænsen mellem projektets mål og leverancer skal trækkes. Der er en praktisk grund til meget præcist at adskille mål og leverancer. Adskillelsen definerer nemlig, hvor projektet slutter – altså hvornår projektgruppen er færdig.
Deltagerne står stadig samlet omkring samme væg eller bord som i forrige runder. Deltagerne identificerer her, hvilke succeskriterier der kan knyttes til delformålene, så de bliver målbare. Succeskriterierne skal være målbare, realistiske og tidsbaserede. Eks. 25 nye skilte opsat inden udgangen af 2013.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder