Personlig branding er ikke et nyt fænomen. Begrebet blev populariseret helt tilbage til 1990’erne og der er stor enighed om, at det er vigtigt hvordan du fremstår. Ikke mindst på de sociale medier. Ikke desto mindre er det et fåtal, der arbejder bevidst med deres personlige brand. Og det er en skam, for du har allerede et brand. Uanset om du har arbejdet aktivt med det eller ej, så eksisterer der et ”billede” (eller image) af dig ”derude”.
Tror du mig ikke, så prøv engang at google dig selv.
Hvis du har en Facebook-, LinkedIn- eller Twitterprofil dukker dit navn sandsynligvis op på første side.
Det er dit personlige brand.
Hvis du står i telefonbogen, er blevet nævnt i en lokalavis eller på din virksomheds hjemmeside, er det også en del af dit brand.
Men hvad nu hvis du ikke er tilfreds med resultatet af din google-søgning? Måske står der det forkerte, for lidt eller for meget?
Er du utilfreds, skal du tage kontrol over, hvilket brand folk møder, når de googler dit navn.
Som sagt er det snart 20 år siden, at personlig branding som fænomen blev populariseret. Det skete i en artikel Tom Peters skrev for Fast Company: ”The Brand Called You”.
Peter skriver bl.a.: “Regardless of age, regardless of position, regardless of the business we happen to be in, all of us need to understand the importance of branding. We are CEOs of our own companies: Me Inc. To be in business today, our most important job is to be head marketer for the brand called You.”
Selv om det er næsten 20 år siden, Peters skrev den artikel, er den om muligt endnu mere relevant i dag. De mange forskellige sociale netværk giver alle lige mulighed for at fortælle en sammenhængende historie om sig selv. Og headhuntere, mulige arbejdsgivere og kunder tjekker regelmæssigt samarbejdspartneres profiler, inden der tages kontakt.
1. Finde ud af hvilket image du vil udstråle.
Dette kan du f.eks. gøre ved at overveje, hvad det er du kan (dine vigtigste faglige og personlige kompetence), som gør dig anderledes.
Stil dig selv disse spørgsmål:
2. Markedsføre dig selv
Peters nævner ting som at undervise eller tale på konferencer. I dag er det dog mere oplagt, at du ser på din digitale tilstedeværelse:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder