Kultur

Hvordan du bruger kultur til at skabe velfungerende teams

Har I i din virksomhed nogle teams, der outperformer alle de andre?

Et team, hvor det bare kører, hvor deadlines overholdes og resultaterne står i kø?

Vi kender alle følelsen af at have været del af et fantastisk team. Men det med at genskabe succesen kan være svær. For hvad er det der gør, at nogle teams skaber fantastiske resultater, mens andre kollapser i uenigheder, strid og selvinteresser?

Svaret er simpelt, men ikke let: Teamets kultur.

Kultur

Kulturens tre niveauer

Man kan definere kultur som ”den måde tingene bliver gjort på her”. Men den definition er meget bred og dækker i princippet alt fra hvornår man møder om morgenen til hvordan man håndterer konflikter, ansættelser og parkering.

Når vi arbejder med kultur for virksomheder rundt omkring i landet, er en af de første ting, vi viser derfor nedenstående model.

Modellen er en visualisering af virksomhedskulturens tredeling, og et vigtigt værktøj til at forstå teamet betydning, for virksomhedens succes – og ikke mindst til at forstå hvad topledelsens og ledelsens roller er og kan være.

For det kan være svært for ledere at anerkende, at det altså ikke der dem, der er den største driver for kulturen i virksomheden.

Den post går nemlig til de teams, der findes i din virksomhed.

Topledelsen kan sætte værdier, rammer og udtryk, men det er i dine teams, at den største impact findes. Her skabes og deles nemlig shared beliefs, samarbejde og -form samt teamadfærd og relationer.

På grund af denne opfattelse, går ledere og virksomheder glip af de værdifulde ressourcer der findes i deres teams.

God team performance kræver også at ledelsen fungerer

Ledergruppen skal være en velfungerende enhed, der altid agerer ud fra virksomhedens ”greater good” og ikke egen egoistiske eller silo-interesser. (Kort sagt: vær et godt eksempel).

Det er første betingelse. Også en forståelse af dels ledelsens eget ansvar og hvilke områder ledelsen reelt kan påvirke.

Et andet værktøj vi bruger, er Lencionis model til dysfunktionelle teams.

Patrick Lencioni er forfatteren til bogen “The Five Dysfunctions of a Team”, hvor han introducerer en model, der beskriver de fem mest almindelige årsager til dysfunktion i teams.

Der er ikke plads til at gennemgå hele modellen her, men den vigtigste pointe er, at ledere skal være opmærksomme på de faser et team skal i gennem for at fungere.

Jo højere man kan få et team op ad pyramiden, desto bedre resultater vil de levere.

 

5 ting der skal til, for at et team performer

  1. Tillid– turde erkende egne fejl, vise sårbarhed og bede om hjælp
  2. Konflikt– tage “sunde” konflikter og indgå i passionerede diskussioner (uden filter)
  3. Commitment– føle forpligtelse, skabe ejerskab og dermed få klarhed i beslutninger
  4. Ansvar– holde hinanden ansvarlige og tage medansvar
  5. Resultater– have mest fokus på de fælles mål og resultater

Der ligger et stort uudnyttet potentiale i jeres teams Kan I genskabe synergien og energien fra jeres velfungerende teams er der store fordele at helte. Ikke bare opnår virksomheden bedre resultater, men medarbejder engagement og medarbejder fastholdelsen vil også blive bedre.

 

Relaterede emner

6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 kendetegn ved et succesfuldt CRM forløb
faarup-sommerland_cover
Den der er tættest på gæsten har bolden
saadan-finder-du-din-forhandlingsstil_cover
Sådan finder du din forhandlingsstil 
kundefastholdelse-10-strategier-du-kan-implementere-nu_cover (1)
Kundefastholdelse: 10 strategier du kan implementere nu 

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt