Alt for mange ledere er afhængige af konventionelle økonomiske beregningsværktøjer, når de står foran at skulle træffe en beslutning. F.eks. om de skal udvikle et nyt produkt eller udvide i et nyt marked. Det fungerer fint i situationer, hvor virksomheden har et klart overblik over deres valgmuligheder og konsekvenserne af dem.
Men i mange situationer ved du ikke alt – f.eks. hvis det er første gang, I udvider til et nyt marked eller lancerer et nyt produkt. Her har du i sagens natur ikke et dækkende billede af, hvad det vil betyde for virksomheden. Hvad bliver omsætningen, hvor stor er efterspørgslen, vil det nye produkt tage markedsandele fra et eksisterende etc.? I sådanne situationer skal der andre værktøjer til at klarlægge muligheder og risici, så virksomheden kan træffe det bedst mulige valg – eller i det mindste, træffe valget på et så oplyst grundlag som muligt.
Og det er det, dette værktøj kan. Det hjælper dig med at finde ud af, hvornår du bør anvende hvilken type værktøj. På baggrund af tre spørgsmål identificerer du, hvilken af 7 kategorier den beslutning I overvejer, tilhører og hvilke værktøjer I kan anvende, der kan reducere usikkerheden omkring beslutningen.
Værktøjet har vi fra et HBR Toolkit som meget rammende hedder: Deciding how to decide (2013) af Hugh Courtney, Dan Lovallo og Carmina Clarke. Dette er blot en kort beskrivelse, hvis du vil gå mere i dybden, vil jeg anbefale dig at læse hele hbr-artiklen.
Modellen består af tre spørgsmål:
For at besvare disse spørgsmål opstiller forfatterne en række hjælpespørgmål du kan overveje, for at få et klarere billede af beslutningens diagnose. Dem gennemgår vi herunder:
Styrken af den viden I har om årsagssammenhænge mellem kritiske og økonomiske vilkår, det forfatterne kalder jeres kausale model, er afgørende for, hvor gode beslutninger I træffer. En måde at teste styrken af jeres kausale model at overveje, om du med stor sikkerhed kan formulere en række ”hvis-så” udsagn om beslutningen. Et eksempel fra teksten: ”Hvis vores foreslåede nye processteknologi sænker omkostninger med X % og vi er i stand til at opnå Y % af markedsandelene, så bør vi investere i denne teknologi.
Desuden bør du overveje, om du kan beskrive en økonomisk model, hvori du kan indsætte forskellige antagelser. F.eks. hvor meget teknologien sænker udgifterne og hvor stor en del af markedsandelene du kan opnå.
Som forfatterne siger, så gælder det for langt størstedelen af strategiske beslutninger, at der ikke findes en specifik kausal model. I nogle tilfælde vil du være i stand til at give et nogenlunde tydeligt overblik over kritiske risikofaktorer og i andre kan man være helt i tvivl om, hvilken ramme situationen skal indsættes i.
Overvej:
Nogle gange er det muligt at forudsige et resultat med rimelig sikkerhed, f.eks. når virksomheden har truffet lignende beslutninger mange gange før. Andre gange kan man forudsige en række af resultater. Ved stor usikkerhed er det ofte sådan, at ledere ikke kan beskrive, hvilke resultater en beslutning kan føre med sig.
Overvej:
Ved at svare på nedenstående spørgsmål kan du få overblik over, hvilken type information du har brug for, og ikke mindst hvilke værktøjer du med størst resultat kan bruge.
Overvej:
Med denne viden i hånden følger du informationskortet herunder for at finde ud af, hvilke værktøjer der matcher din beslutning.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer