Du har undersøgt dit marked. Du kender dit eget og lignende produkters historie og livs-cyklus samt de trends og centrale elementer, der afgør, hvor dit produkt eller din service passer ind i industrien. Det er nu tid til, at du skal koncentrere din research og skabe et produkt som reflekterer dine forretningsmål og målsætninger, samtidig med at det giver dine kunder gode løsninger (pris, emballage, bekvemmelighed).
Følger du den gamle marketingmodel, så solgte du det, du producerede. Efter den nye model, skal du sælge det, din kunde vil have. Det gamle Marketing Mix så på marketings 4P’er: Product, price, place og promotion. Uanset om du overvejer at starte eller udvide din forretning eller om du vil til at sælge et nyt produkt, bør disse fire være helt fremme i din bevidsthed, hele tiden:
Enhver, der har studeret marketing inden for de sidste 50 år, er blevet introduceret for de 4 P’er. Det var E. Jerome McCarthy som oprindeligt udviklede huskereglen, som gør de forskellige marketingelementer lettere at huske. Oprindeligt definerede McCarthy marketingmixet som en kombination af de kontrollerbare faktorer, som en markedsfører har til rådighed.
Kreativ marketing efter de 4P’er dikterer, at man konstant sætter spørgsmålstegn ved den nuværende situation og leder efter måder hvorpå man kan optimere sit eksisterende marketingmix. F.eks. ved at slette eksisterende produkter eller services, sælge dem til en anden pris, eller et andet sted eller promoverer dem anderledes. Det betyder dog ikke, at du skal forlade dine centrale marketingskoncepter.
I de senere år har man forsøgt at udbygge mixet, så det ikke kun opfylder kundes behov, men samtidig maksimerer organisationens præstationer. Denne model udvider markeringmixet med et femte P; som står for People eller Personnel. Men dette mix tager dog stadig ikke højde for de ukontrollable faktorer, som også påvirker din marketing.
Kontrollable faktorer og ukontrollable faktorer kan defineres som:
Kontrollable:
De 4P’er repræsenterer de elementer af marketing, som vi kan kontrollere internt. De afhænger af faste elementer som dit budget, medarbejdere, kreativitet osv.
Ukontrollerbare:
De fire P’er kan med fordel kombineres med de fire C’er, som har fokus på kundens behov, hvor de fire P’er er fokuserede på virksomhedens.
Mange marketingeksperter kritiserer, 4P-metoden for at være for produktorienteret og anvender nu 4C marketingmixet. Dette er nemlig en model der tager udgangspunkt i kunden.
Disse C’er afspejler en mere kundeorienteret marketingfilosofi. De fungerer som en nyttig påmindelse om, at du f.eks. skal huske at overveje kundens bekvemmelighed, når du overvejer, hvor du skal tilbyde din service. For at anvende 4C marketingmetoden, skal du overveje betydningen af de ukontrollable elementer i dit marketingmix. De 4C’er kræver, at du tænker som din kunde.
De 4C’er indbefatter:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder