Personas er arketyper, der beskriver dine potentielle kunders eller brugeres forskellige mål og adfærd. Personas hjælper marketing, salg og produktudvikling med at forstå, hvad det er for en ideel kunde, vi prøver at tiltrække og ikke mindst med at forstå, at vores kunder er rigtige mennesker. En forståelse af køber-persona er vigtigt i forhold til tekstforfatning, produktudvikling, salgs-support og faktisk alle, der har noget at gøre med tiltrækning eller fastbeholdelse af kunder.
Men hvordan laver man så en persona?
De er heldigvis ikke specielt svære at lave. Det, det handler om er at stille de rigtige spørgsmål til de rigtige mennesker og ikke mindst at præsentere informationen på en måde, så alle i virksomheden kan lære jeres personas at kende.
Vi har lavet en interviewguide og en skabelon for at gøre det let for dig at komme i gang. Du finder begge herunder.
Det første skridt på vejen til at lave dine personas er at finde de rigtige mennesker at tale med. Du skal altså ud at lave interviews for at blive klogere på, hvad det er, der tænder din målgruppe.
Du kan f.eks. starte med at tale med disse grupper:
Dine eksisterende kunder, både hvis du handler B2b og B2C, er et fantastisk sted at starte dine interviews, fordi de allerede har købt dit produkt og haft kontakt med dit firma. Nogle af dem vil uden tvivl være et eksempel på den persona, du forsøger at beskrive.
Kontakt både gode og dårlige kunder. Du skal ikke begå den fejl, at du kun taler med dine gode kunder. Feedback fra negative kunder viser dig nogle andre mønstre, som du ellers ikke har mulighed for at se.
Det er også vigtigt, at du taler med personer, der endnu ikke er kunder og som derfor ikke ved noget om dit firma og dine varer. Dette giver dig igen et mere nuanceret syn på dine personas’ udfordringer, ønsker og mål.
For at få et endnu bredere billede, kan du få brug for anbefalinger for at komme i kontakt med personer, der ikke passer ind i din kernemålgruppe. Dette er især vigtigt, hvis du forsøger at komme ind på et nyt marked. Spørg dit netværk, dine kolleger og eksisterende kunder, f.eks. på de sociale medier, om de vil hjælpe dig med at finde personer, du kan interviewe.
Din persona-skabelon behandler syv forskellige områder og interviewspørgsmålene er inddelt efter disse:
Rolle
Virksomhed
Mål
Udfordringer
Informationskanaler
Personlig baggrund
Indkøbsvaner
Husk undervejs at spørge ”hvorfor?”. Du forsøger at få en større indsigt i dine kunders mål, adfærd og passioner, men folk er ikke altid lige gode til at reflektere over, hvorfor de gør, som de gør. Du hjælper dem med at komme dybere ned i deres bevæggrunde ved at spørge ”hvorfor?”.
Ud over interviews, kan du også skaffe dig indsigt i dine nuværende og potentielle kunder ved at analysere jeres hjemmesides besøgstal, brugeradfærd mm. Hvilke sider besøger de oftest, hvor kommer de fra både geografisk og henvisningstrafik osv.? Desuden kan du finde informationer i jeres marktingafdeling og kundeservice ved at afholde fokusgrupper eller ved at se på, hvad dine kunder siger om jer i anmeldelser enten på jeres egen side eller på sider som TrustPilot.
Når du er færdig med din research, er det tid til at komme i gang med at lave dine personas.
Al den information du har fået gennem interviews og research, skal nu overføres til din persona-skabelon. Dette indebærer en grundig analyse af dine data og identifikation af de mønstre, der opstår. Du skal på baggrund af din research beslutte dig for, hvilke arketyper din research viser dig, du har som kunder.
Udvælg 1-5 personas. Ret mange flere bliver hurtigt uoverskueligt og svært at huske. Og det modarbejder hele formålet med at lave personas: at gøre det lettere at identificere og tale til dine kunder. Ofte vil én persona ikke være nok.
Den hjælper dig med at synliggøre dine personas både for dig selv og for dine kolleger.
Personasskabelonen er inddelt i fem hovedområder, der alle skal udfyldes for at give dig et fyldestgørende billede af din virksomheds arketypiske kunder.
Her anfører du information om denne personas baggrund. Hvad er personas stilling, hvor arbejder han/hun, har han/hun nogle interessante hobbyer eller en uddannelse, som fortæller noget om ham/hende?
Beslut dig desuden for din personas køn, alder, indkomst og boligsituation. Endelig anfører du her illustrative slag- eller nøgleord samt karakteristiske særheder eller adfærd. Dette kan også tage form af et motto eller lignende.
Identificer, hvilke mål (både primære og sekundære) din persona har. Det kan både være arbejdsmæssigt eller privat, afhængigt af hvad der giver mening i forhold til jeres produkt/service.
Det er helt centralt at identificere personas udfordringer, da det jo er dem, dit produkt skal løse. Så anfør her den største og den næststørste ting, der står i vejen for, at persona opnår sit mål og tydeliggør, hvordan dit produkt hjælper.
Gennemgå dit interviewmateriale, og udvælg nogle citater, der på en tydelig måde repræsenterer din personas personlighed, mål, eller udfordringer.
Her kan du også samle nogle af de typiske invendige, persona har imod et køb.
Fortæl hvilket ordvalg, der vækker bedst genklang med denne persona. Gå gerne i detaljer med ordvalg, hvor tekinsk eller teoretisk kan/bør man være. Skriv gerne en elevatortale målrettet din persona.
Til sidst vælger du et godt navn og billede, der viser hvem din persona er. Det kan virke fjollet at sætte et billede på, men vi både husker og forstår bedre, hvis vi kan sætte ansigt og navn på. Og det er jo ligesom det, hele øvelsen går ud på. Så spring ikke dette over.
Nogle vælger at navngive personas med rigtige navne som Niels, Birte og Simone, mens det for andre giver mere mening af navngive dem efter f.eks. udfordring eller indvending: Pris-Per, Detalje-Dennis eller Travle Tenna.
Så er der bare tilbage at sprede dine personas ud i hele virksomheden. Både kommunikations-, marketing-, salgs- , kundeservice- og udviklingsafdelingen har gavn af at kende jeres personaer.
Til at hjælpe med implementeringen af personaerne, kan det være en god idé at afholde en workshop, så flere er med til at udarbejde dem. Når personaerne er udarbejdet, fremstiller du nogle store plakater, hvor hver personas, navn, billede og karakteristika fremgår. Hæng dem op alle relevante steder. I det hele taget er det vigtigt løbende at skabe opmærksomhed omkring personas, da de ellers let kan gå i glemmebogen.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder