Manglen på vigtige komponenter betyder forsinkelser og leveranceproblemer hos danske virksomheder. Særligt manglen på mikrochips giver store udfordringer.
På grund af coronapandemien er produktion af råvarer og materialer dalet. Særligt i Kina, der er hovedproducent af mikrochips, er der et stort efterslæb. Også nedlukninger af containerhavne i Asien, har påvirket manglen. Endelig har der været en øget efterspørgsel efter varer og fremfor oplevelser, hvilket yderligere har øget presset. Det er altså kombinationen af øget efterspørgsel og mindre udbud, der har været med til at skabe denne ekstraordinære knaphed på råvarer og materialer.
Der er dog tegn til at krisen letter. Den samlede produktion er f.eks. større i dag end den var før pandemien, og efterhånden som verden genåbner, forventer man, at forbrugernes efterspørgsel flytter sig tilbage mod oplevelser og væk fra f.eks. forbedringer i hjemmet. Da oplevelser, rejser og koncert har et lavt råvareindhold, forventes det at give mindre pres på råvareefterspørgslen.
Coronakrisen har sat fart i digitaliseringen, så der er ingen tvivl om, at der fortsat vil være stor efterspørgsel efter elektriske produkter. Også det øgede salg af el-biler betyder fortsat øget efterspørgsel efter mikrochips og elektroniske komponenter.
Ifølge SCM.dk betyder bl.a. coronakrisen, at virksomheder har fået et nyt, mere kritisk, syn på deres forsyningskæder. Særligt er der tre ting, der er fokus på:
Udover en nyt kritisk syn på forsyningskæden, har krisen også betydet at den har ændret sig. Her er fem ting, der ifølge weforum.org har ændret sig på grund af krisen.
For første gang nogensinde melder virksomheder, at kaos i forsyningskæden er den største trussel mod virksomhedens og deres landes økonomi – endnu større end pandemien i sig selv, manglende arbejdskraft eller geopolitiske uroligheder. Man kan vist sagtens sige, at supply chain manageren er den nye stjerne på ledelsesgangen.
Coronapandemien truede flere virksomheder på overlevelsen, hvorfor fokus er flyttet fra prisreduktion og effektiviseringer til at sikre virksomhedens overlevelse gennem et fokus på robusthed og fleksibilitet.
Manglen på f.eks. mikrochips betyder at virksomheder indgår strategiske partnerskaber med producenter og leverandører. Desuden er der generelt en forståelse af, at robusthed er umuligt, medmindre virksomheder, leverandører og andre involverede er villige til at dele data og samarbejde.
Virksomheder kan ikke længere læne sig tilbage og vente på, at problemerne med forsyningskæden løser sig selv. Flere og flere organisationer begynder at tænke kreativt. Ingen containere ledige? Vi bygger vores egne. Ingen plads på fragtskibene? Vi chartrer vores egne. Fleksible virksomheder er nødt til at tilpasse sig de nye tilstande.
Efter i årtier at have arbejdet på at effektivisere produktion er den lave lagerbeholdning blevet et problem. Virksomheder gået væk fra just-in-time (JIT) systemer for at satse på en større lagerbeholdning, og over-bestille varer, for at kunne producere og leverer varer senere.
En ting er sikkert: To år efter corona ført viste sig, kæmper forsyningskæderne stadig med en uheldig række af problemer: stor forsyningsusikkerhed, rekordhøje fragtpriser og tomme lagre.
Som sagt er der tegn på, at krisen er ved at lette. Når det sker, bør vi skabe en mere intelligent forsyningskæde.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder