Detaljegraden i budgetprocessen vil typisk afhænge af virksomhedens størrelse.
I en lille virksomhed vil der typisk ikke blive fortaget en egentlig funktionsopdeling, idet de enkelte ledere selv kan overskue budgetopgaverne. I en større eller mellemstor virksomhed udarbejdes den største del af budgettet decentralt. Her anvender man i højere grad ekspertisen inden for de aktuelle funktionsområder. Det skal f.eks være produktionsafdelingen, der planlæger produktionen af den målsatte afsætning, ligesom det skal være salgsafdelingen, der nedbryder afsætningen på kunder og markeder.
En typisk budgetproces har to faser.
Kilde: Erhvervsøkonomi, videregående uddannelser ved Jørgen Waarst og Knud Erik Bang
Regnskabet viser, hvorledes den fortidige periode gik. I den passive fase fremskrives fortiden med et uændret handlingsforløb med indlæggelse af såvel interne som eksterne forudsætninger.
Udgangspunktet for den første budgetfase er altså det netop afsluttede regnskab. Det udtrykker de økonomiske konsekvenser af de handlinger, der var grundlaget for det forgangne budget. Gennem regnskabet kan man se om indsatsen, dvs. ansættelser, udvikling og investeringer, fik den ventede effekt i forhold til den målsætning virksomheden arbejdede henimod. Resultatet heraf kan aflæses i den organisation, der er opbygget samt de værdier og den gæld, der er afspejlet i balancen. Netop disse elementer vil jo være udgangspunktet for det kommende budgetår.
Det afsluttede regnskab kommer altså til at danne rammen om det forestående budget. Men da der er forandringer i interne og eksterne faktorer, kan man naturligvis ikke forvente at kunne gentage samme handlinger i et nyt år med de samme resultater. Derfor er man nødt til at afpasse sine forventninger til de nye økonomiske forhold.
Ændringer i de interne forhold kan være udtrykt i form af:
Ændringer i eksterne forhold kan være:
Den passive budgetfase afsluttes med at virksomheden, på baggrund af ovenstående, udarbejder et foreløbigt budget, hvor de ændringer i omverdenen, man kan identificere, indarbejdes i det afsluttede regnskab.
Med udgangspunkt i det foreløbige budget, handler den aktive budgetfase om, at se på de muligheder der er for at forbedre virksomhedens fremtidige indtjeningsmuligheder.
Den aktive budgetfase handler med andre ord om at undersøge, om de handlingsplaner der indtil nu, har dannet grundlaget for virksomhedens udvikling, nu også er de bedste for virksomhedens fremtidige udvikling eller om ændrede forudsætninger i virksomhedens omverden, gør det muligt at få et endnu bedre resultat ved en justering af handlingsplanerne.
Det er samtidig en mulighed for at brainstorme omkring forskellige senarier, for at afprøve om der er basis for at give virksomheden en forøget indtjening eller en forbedret likviditet.
Fasen kaldes populært ’At skrue på de 4 P’er’ – Price, Produkt, Place og Promotion – (pris, produkter, markeder og markedsføring). Nedenfor er der vist en række eksempler på spørgsmål, som bør afklares i denne fase
Som resultat af denne fase får man et resultat- og likviditetsbudget, som skal afprøves imod virksomhedens overordnede mål.
Den aktive fase gentages indtil målene nås, og der kan laves et endeligt vedtaget resultat- og likviditetsbudget og et heraf afledt balancebudget.
Læs mere om likviditetsbudget
Læs mere om balancebudget
Dette materiale indeholder en bearbejdning af Revision af Økonomi for Ledere udviklet for Undervisningsministeriet af Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse i samarbejde med Britta Slot Johnsen, Søren Peder Lauridsen, Bjarne Wølch Rasmussen og Henrik Strømkjær.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder