Salg & vækst

Sådan interviewer du din kunde. Tre simple trin

Når du sælger noget, ligegyldigt hvad, kommer du ikke uden om en gang imellem at tale med din kunder. For at få så meget værdifuld viden ud af samtalen som muligt, anbefaler Geofrey James på inc.com, at du sørger for at gøre dit hjemmearbejde ordentligt.

Salg & vækst

Forskellen på god forberedelse kan nemlig være forskellen på, om du får ordren eller får adgang til værdifuld information.

Men hvordan finder du ud af, hvad dine kunder ønsker sig og har brug for? Jo ret simpelt, så foreslår James, at du interviewer nogen af dem.

Ifølge Geofrey James handler det om den rette forberedelse og om at stille de rigtige spørgsmål, på den rigtige måde.

Tre tip til at interviewe en kunde

1. Forberedelse

Forberedelse handler om at du skal sætte dig ind i

  • Din kundes nuværende situation
  • Hvor de gerne vil hen
  • Hvilke ting der forhindrer kunden i at nå derhen
  • Personlige og forretnings-ting der kan stå i vejen for målet
  • Hvilke ressourcer, autoritet og budget der er tilrådighed til at løse problemet.
  • Hvad der tidligere er blevet gjort, men har fejlet.

Beslut dig for, hvilke aspekter af din kundes situation du vil tage fat på.

For at sikre at samtalen kommer til at flyde anbefaler James, at du undlader at skrive dine spørgsmål ned ordret. Dette kommer nemlig let til at lyde indstuderet. Nedskriv blot nogle nøglord, sæt evt. en ring om de vigtigste og marker, når du har spurgt ind til emnet.

2. Start en samtale

Din interaktion med kunden skal helt være så naturlig som muligt, hvorfor du skal lade spørgsmålene opstå naturligt i samtalen. Gør du ikke det, kan kunden let komme til at føle sig afhørt.

Desuden er det vigtigt, at du lytter aktivt til kunden. Brug ikke hendes taletid på at tænke over, hvad du vil sige, når det bliver din tur.

3. Stil åbne ikke-ledende spørgsmål

At et spørgsmål er åbent betyder, at det ikke kan besvares med et enkelt ord. Den bedste måde at sikre dette på, er ved at starte dine spørgsmål med hv-ordene: hvem, hvad, hvorfor, hvordan og hvilke.

Uanset om du anvender denne teknik over telefonen eller ansigt til ansigt, vil du opdage at din kunde føler sig godt tilpas. Især hvis du kan lade være med at gå i ”salgs-mode”.

Relaterede emner

nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Ville dine kunder anbefale din virksomhed til en ven? 
tips-til-kold-canvas_cover
Tips til dig, der skal i gang med kold kanvas
kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af
saadan-minimerer-du-fedtsylens-lommesmerter_cover
Sådan minimerer du fedtsylens lommesmerter

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt