Stephen M.R. Covey taler i Speed of Trust – den afgørende forskel (2012)om, at en hver interaktion mellem mennesker er ”et tillidsøjeblik”, hvor man gennem sin adfærd opbygger eller nedbryder tillid. Derfor er det vigtigt, at man udviser en adfærd, der skaber tillid. Ifølge Covey betaler man en høj ”tillidsafgift”, hvis ens adfærd bringer en ud i situationer, som kan virke tillidsbrydende. For at holde sine tillidsforhold intakte og undgå at komme til at betale ”tillidsafgiften” anbefaler han, at man justerer sin adfærd inden for 13 forskellige områder. Der er altså 13 forskellige håndtag, man kan skrue på i arbejdet med at vinde tillid og blive et mere tillidsfuldt menneske.
Vi har udvalgt fire af de 13 former for adfærd, som du kan begynde at arbejde med, med det samme. Fælles for dem er, at de er funktionelle og universelle, så du kan indføre dem her og nu, samt bruge dem i alle former for relationer – private og professionelle.
Når du siger sandheden og er ligefrem, styrker du din integritet og din ærlighed. Når du er ærlig, kan folk aflæse dig og dine holdninger, så de ved, hvor du står. Løgn og bedrag belaster, lige som ”at gå om den varme grød” og ”at tale med to tunger” en hver form for interaktion. Når folk lyver, ødelægger det tillid.
Du kan arbejde med din evne til at tale lige ud af posen på følgende måder:
Denne adfærd handler om mere end blot at sige undskyld. Den handler om at hele sårene, om at klinke skårene og gøre tingene gode igen. Den bygger på ydmyghed, integritet og kompensation. Modsætningen her til er benægtelse, forsøget på at retfærdiggøre fejl, eller at dække over de fejl, man begår. Det handler i høj grad om ego og stolthed, og de kan være svære at bekæmpe, for det kræver mod at indrømme en fejl. Hvis du begår en fejl (faktum er, at alle begår fejl), er spørgsmålet ikke, hvad du har gjort, men hvad du vil gøre ved det. Ude i virksomhederne handler det fx om at gøre en utilfreds kunde glad igen ved at rette op på en fejl. Det kan være, at I giver et gavekort som kompensation. Det lille ekstra er prisværdigt, og du vil blive husket for det.
Du kan arbejde med din evne til at rette fejltagelser sådan her:
En del af det at være loyal, er at være anerkendende overfor andre mennesker – det de gør og siger, og den person de er. Som leder kan man skabe et godt tillidsfyldt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne er trygge, ved at anerkende dem og være oprigtig og loyal overfor dem hele vejen. Det nytter ikke noget at være falsk anerkendende og tale dårligt bag folks ryg efterfølgende.
Du kan træne din loyalitet på følgende måder:
Forventninger er til for at blive afstemt, ellers fungerer de ikke. Forventningsafstemning er en vigtig forebyggelsesadfærd, for hvis ikke vi lever op til hinandens forventninger, kan det føre til tillidsbrud. For at vi kan leve op til hinandens forventninger, skal de defineres klart og tydeligt, og det kan være en udfordrende opgave. I arbejdssammenhæng kræver det indsigt i opgavens elementer at definere, hvad der forventes.
For at skabe klarhed over de forventninger du stiller til andre, kan du gøre følgende.
Disse fire former for adfærd kan du som sagt gå i gang med at træne med det samme og få opbygget den tillid, som ifølge Covey, er en vigtig økonomisk drivkraft.
Læs om det danske tillidssamfund her
Læs mere om Speed of Trust – den afgørende forskel her: www.myspeedoftrust.com
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder