Kundesegmentering kan være relevant i mange forskellige sammenhænge. Når du lægger en ny strategi eller udvikler nye produkter, er det en stor fordel at vide hvilke kundesegmenter virksomheden henvender sig til. Og måske lige så vigtigt, hvilke I ikke gør.
Nogle af de spørgsmål en kundesegmentering kan besvare er, om jeres kunder handler og tænker som tror, de gør og om deres handle- og tankemønstre ændret sig. En anden vigtig indsigt er, hvilken gruppe af kunder der giver størst omsætning og indtjening. Og om der evt. er uudnyttet potentiale.
Inddel f.eks. dine kunder efter følgende kriterier:
Vælg de to vigtigste – dvs. dem der bedst udtrykker kundens behov. Ved at indsætte de to udvalgte kriterier i en matrice, opdeler du dine kunder i fire segmenter. F.eks:
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)
Indsæt segmenternes grunddata i nedenstående model:
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)
På baggrund af ovenstående analyse, kan I få et billede af, om I klarer jeg godt eller dårligt i segmentet. Og hvor der evt. er uudnyttet potentiale. Overvej f.eks. også, hvordan markedet forventes at udvikle sig i fremtiden.
Kortlæg segmenterne efter nuværende og fremtidige valgkriterier. Benyt f.eks. interview, spørgeskema, spørg jeres sælgere og marketingafdelingen til at afklare hvilke kriterier kunder træffer deres produktvalg ud fra.
Typiske valgkriterier er:
Identificer de to vigtigste kriterier for hvert segment nu og i forhold til deres forventninger til fremtiden. Udfyld nedenstående skema for hvert af dine segmenter:
Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder