Salg & vækst

Sådan segmenterer du dine kunder

Kundesegmentering kan være relevant i mange forskellige sammenhænge. Når du lægger en ny strategi eller udvikler nye produkter, er det en stor fordel at vide hvilke kundesegmenter virksomheden henvender sig til. Og måske lige så vigtigt, hvilke I ikke gør.

Nogle af de spørgsmål en kundesegmentering kan besvare er, om jeres kunder handler og tænker som tror, de gør og om deres handle- og tankemønstre ændret sig. En anden vigtig indsigt er, hvilken gruppe af kunder der giver størst omsætning og indtjening. Og om der evt. er uudnyttet potentiale.

Salg & vækst

Inddel dine kunder i grupper udfra deres behov

Inddel f.eks. dine kunder efter følgende kriterier:

  • Omsætningsstørrelse
  • Indtjeningens størrelse
  • Volumen
  • Behov
  • Sektor tilhørsforhold
  • Kundens potentiale
  • Kundekarakteristika (alder, køn, social status etc.)
  • Kundens geografiske marked
  • Kundens indkøbsmønster
  • Etc.

Vælg de to vigtigste –  dvs. dem der bedst udtrykker kundens behov. Ved at indsætte de to udvalgte kriterier i en matrice, opdeler du dine kunder i fire segmenter. F.eks:

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)

Indsæt segmenternes grunddata i nedenstående model:

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)

På baggrund af ovenstående analyse, kan I få et billede af, om I klarer jeg godt eller dårligt i segmentet. Og hvor der evt. er uudnyttet potentiale. Overvej f.eks. også, hvordan markedet forventes at udvikle sig i fremtiden.

Kortlæg segmenterne efter nuværende og fremtidige valgkriterier. Benyt  f.eks. interview, spørgeskema, spørg jeres sælgere og marketingafdelingen til at afklare hvilke kriterier kunder træffer deres produktvalg ud fra.

Typiske valgkriterier er:

  • Pris
  • Servicegrad
  • Leverancesikkerhed
  • Leverancehastighed
  • Sortimentets bredde og dybde
  • Virksomhedens alder og renommé
  • Varemærke
  • Salgskanal
  • Fremtidssikring af produktet
  • Virksomhedens størrelse

Identificer de to vigtigste kriterier for hvert segment nu og i forhold til deres forventninger til fremtiden. Udfyld nedenstående skema for hvert af dine segmenter:

Kilde: Lars Bo Hansen, Strategiudvikling (2005)

Relaterede emner

skab-jeres-eget-digitale-oekosystem-for-information-netvaerk-og-salg_cover
Skab jeres eget digitale økosystem for information, netværk og salg
tips-til-kold-canvas_cover
Tips til dig, der skal i gang med kold kanvas
6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 kendetegn ved et succesfuldt CRM forløb
kritiser-mig-det-bliver-jeg-bedre-af_cover
Kritiser mig, det bliver jeg bedre af

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt