Vi får hele tiden at vide, at det er vigtigt at netværke. Men det er bare ikke altid så simpelt. Især ikke hvis du er nybegynder og dit netværk er nærmest ikke-eksisterende. Det kan virke overvældende at finde ud af, hvor man skal starte med at opbygge de meningsfulde relationer, der sidenhen skal føre til muligheder.
Hvad gør du f.eks. når du får et visitkort? Hvad kan du selv gøre for at holde relationen ‘levende’?
Ifølge Melody Wilding, er networking en kompleks øvelse, der kræver et vist niveau af øvelse og kunnen.
Heldigvis kan du benytte dig at et relativt simpelt trick, der kan hjælpe dig med at løfte selv dine fjerneste bekendtskaber til værdifulde netværksmuligheder.
Tricket kaldes ‘the mere exposure effect’ eller familiaritetsprincippet, og er et psykologisk princip, som siger, at når du bliver eksponeret for en person, ting eller idé, kommer du til at du synes om ham/den. Ifølge denne teori vil du altså synes bedre og bedre om en person, jo mere tid du tilbringer sammen med ham.
Robert Zajonc, der anses for at være den førende forsker inden for familiaritetsprincippet , forskerede allerede i 1960’erne i, hvordan lyde og ord blev opfattet mere og mere positivt, desto flere gange testpersonerne blev udsat for dem. Det samme gælder for så forskellige ting som kinesiske vrøvletegn, malerier, billeder af ansigter, geometriske figurer og lyde.
Princippet er ikke en gang begrænset til mennesker. Det er også blevet vist, at kyllinger foretrækker de lyde, de har hørt i ægget over ukendte lyde.
Familiaritetsprincippet viser kort sagt, at jo mere en person ses, desto mere behagelig og sympatisk fremstår hun. Selv hvis denne person er pakket ind i en sort pose. Ja du læste rigtigt. Pakket ind i en sort pose!.
I 1968 udsatte Charles Goetzinger en gruppe studerende for et eksperiment, hvor en elev mødte op i klassen iført en sort pose, hvor kun fødderne var synlige. Eksperimentet bekræftede Zajoncs hypotese. Eleverne behandlede først posen med fjendtlighed, som siden udviklede sig til nysgerrighed og til sidst endda til venskab. Et skørt eksperiment, der dog viser styrken af familiaritetsprincippet.
En styrke som du kan bruge, når du vil opbygge eller afstive dit netværk. Melody Wilding hjælper os med disse “Dos and Don’ts of the mere exposure effect”:
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder