Mange administrerende direktører tøver, når det kommer til at foretage en snæver definition af, hvem deres kunder er. Muligvis fordi dette valg indebærer nogle svære (fra)valg. Men undlader man dette elementære trin, risikerer man at blive en virksomhed, der er alt andet end ”kundefokuseret”.
I dette værktøj gennemgår vi de fire faser, du skal igennem for at finde ud af, hvem der er den rigtige kunde for din virksomhed.
”Du kan ikke være alt for alle”. Det er denne sandhed du må acceptere, for at du kan finde de rigtige kunder. Og faktisk så handler det ikke om, at fravælge kunder, men om at identificere, de kunder, man vælger at bruge de fleste af sine ressourcer på.
Amazon er et eksempel på en virksomhed, der har truffet et sådant valg. Amazon betjener fire forskellige kundegrupper: forbrugere, sælgere, virksomheder og content providers. Men de ser ikke disse fire som lige vigtige. Langt størstedelen af deres ressourcer går til at gøre de individuelle forbrugere glade. Som deres mission også tydeliggør: Amazon vil være ”the world’s most consumer-centric company”. Så selv om det går ud over service og måske endda forretning Amazon kan tilbyde de øvrige grupper, fokuserer de stadig først og fremmest på forbrugerne.
I en HBR artikel gennemgår Robert Simms sin metode til at vælge den rigtige kunde. Den består af fire faser:
Mange tror fejlagtigt, at din vigtigste kunde er den, der skaber den største omsætning. Men din vigtigste kunde er i virkeligheden den, der giver adgang til størst værdi. For nogle virksomheder er dette den endelige forbruger, for andre en mellemmand eller distributør.
For at finde din primære kunde anbefaler Robert Simons, at du vurderer alle dine kundegrupper ud fra tre dimensioner: Perspektiv, evner/kompetencer og potentiale for profit.
Virksomhedens perspektiv
Virksomhedens kultur, mission og interne fortællinger. Hvad er vigtigt for virksomheden? Går I efter bedste kvalitet, service eller design? Dette skal selvfølgelig afspejles i jeres valg af primær kunde. Ellers vil virksomheden ikke være i stand til at drage fordel af den energi og kreativitet organisationens medarbejdere er i besiddelse af, til at betjene kunden.
Virksomhedens kompetencer
Her tænkes der på de evner virksomheden er i besiddelse af, f.eks. tekniske ekspertise, logistik eller brand marketing. Hvilke evner I i virksomheden er i besiddelse af, placerer din virksomhed i en position, hvor I er i stand til at servicere visse kunder bedre end andre.
Profitpotentiale
Hvad er kundes potentiale for at levere/skabe profit? Anvend f.eks. Michael Portes five forces analyse til at skabe dig et overblik over jeres forskellige kundegrupper relative profitabilitet. Og lug på den måde de dårligste kandidater til jeres primære kundegruppe fra.
Overvej, om I skal gå efter kunder, der er villige til at betale en høj pris eller om det er klogest for jer at gå efter en stor volumen af kunder.
Det kan også være, at I skal gøre som LinkedIn: De individuelle bruger er deres primære kundegruppe, ikke fordi de genererer den største profit, men fordi de udgør det produkt, som andre kunder (rekrutteringsfirmaer og annoncører) er villige til at betale for.
De fleste virksomheder går ud fra, at deres produkter og tjenester lever op til kundernes behov, men overraskende få tester, om det rent faktisk er sandt. For at finde ud af hvad din primære kundegruppe er villig til at betale for, skal du i gang med noget research.
Ifølge Simons er der fem basale modeller, man kan vælge imellem, når man vil beslutte, hvordan man skal fordele sine ressourcer:
Der findes selvfølgelig en lang række af variationer og kombinationer af disse fem basale modeller.
Med tiden vil dine kunder skifte smag, og andre teknologier og konkurrenter dukke op. Derfor er det vigtigt, at du laver et system, der er i stand til at indsamle informationer, om hvad der sker blandt dine konkurrenter og i det omkringliggende miljø som kan påvirke dine primære kunders adfærd.
Sørg for at dit system:
Hvis du ikke er proaktiv i forhold til valg af strategi (udvælgelse af din primære kunde er en helt central del af din strategi), bliver du hurtigt overhalet af virksomheder, der har en bedre føling med, hvad der sker på markedet.
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder