Virker dine medarbejdere umotiverede? Er stemningen trykket og anspændt på kontoret? Måske skyldes det, at du ikke anerkender dine medarbejdere på den rigtige måde, så du får det bedste ud af dem.
Selv om du sætter pris på dine medarbejdere og synes, at du er god til at huske at rose dem, og at du trofast deler julegaver ud hvert år, så er det ikke sikkert, at dine medarbejdere føler, du anerkender dem.
Ifølge Gary Chapman er det nemlig sådan, at der er forskel på, hvad der får mennesker til at føle sig anerkendte. For nogle er dine rosende ord det helt rigtige, mens ros for andre, rammer helt ved siden af. De vil måske meget hellere have, at du snakker med dem, eller at I spiser frokost sammen.
Gary Chapman kalder disse præferencer for ”sprog”, og det antyder samtidig, at man kan tale forbi hinanden og tale forskellige sprog. Hvis du kender dine medarbejderes foretrukne anerkendelsessprog, kan du på en meget mere effektiv måde vise din anerkendelse.
Herunder gennemgår vi de fem sprog og giver en guide til, hvordan du kan finde ud af, hvilke sprog dine medarbejdere taler.
Medarbejdere, der motiveres af bekræftende ord sætter pris på verbal ros og anerkendelse for deres indsats. Når du taler dette sprog, bekræfter du en positiv egenskab ved personen.
For at bekræftende ord skal være effektive, skal du være specifik. Jo mere du kan ”fange” en person i at løse en opgave, som du gerne vil have den løst, og du retter opmærksomheden mod denne opgave, desto større er chancen for at han gentager handlingen, fordi han føler sig anerkendt.
Hvor og hvornår du skal rose dine medarbejdere afhænger helt af deres individueller præferencer. Nogle foretrækker rosen en-til-en, mens andre gerne vil roses foran andre. En håndskreven besked er også en mulighed.
Tilbring tid med dine medarbejdere – enten på eller uden for jobbet, alt efter hvad dine medarbejdere foretrækker. Nogle medarbejdere har nemlig brug for tid og opmærksomhed fra deres chef. Giv disse medarbejdere fokuseret opmærksomed. Det er ikke nok blot at være i nærhden, f.eks. ved at sidde i samme rum. Det disse medarbejdere efterspørger, er ikke fysisk nærhed men opmærksomhed.
Vær opmærksom på, at mange medarbejdere oplever, at der er forskel på, hvad de vil foretage sig sammen med deres kolleger og sammen med deres chef.
Når andre giver en hånd med, bliver medarbejdere, der taler denne dialekt motiverede. Disse medarbejdere lever ofte efter devisen: ”Du skal ikke fortælle mig, at det betyder noget – vis mig det!”
For medarbejdere, der føler sig bekræftede ved at modtage gaver, kan den rigtige gave virkelig være et tydeligt budskab om taknemmlighed, anerkendelse og opmuntring. Det kan dog være svært at give de rigtige gaver, hvorfor mange virksomheder er tilbageholdende med det.
Det handler i denne sammenhæng ikke om lønforhøjelser eller bonusser (som vi alle vel sætter pris på) men om ikke-monetære gaver.
Ifølge Gary Chapman er fysisk berøring meget sjældent det foretrukne sprog på en arbejdsplads. En high-five eller et klap på skulderen kan være fint nok, men for langt de fleste er fysisk berøring den mindst vigtigste måde at vise anerkendelse på.
Ved at lægge mærke til, hvordan dine medarbejdere opfører sig, kan du komme med et kvalificeret bud på, hvilket sprog de taler. Størstedelen af os bruger nemlig det samme sprog til at give anerkendelse, som vi ønsker at blive anerkendt på.
Kilde: Baseret på The Five Languages of Appreciation in the Workplace af Gary Chapman og Paul White
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder