
Teamudviklingssamtalen (TUS’en) er en helt central del, af det at få et team til at fungere. Det er her teamet får mulighed for at diskutere de ting, der skal til for at få teamets samarbejde til at fungere. Teamet sætter således noget tid til side til at tale proces, samarbejde, løsninger etc. frem for at tale om arbejdsopgaver og selve projektet.
TUS’en anvender metoder fra den styrkebaserede og anderkendende ledelses værktøjskasse til at sætte teamets samarbejde på dagsordenen og finde frem til hvilke ting temaet og de individueller medlemmer kan gøre mere af, for at styrke temaets samarbejde og i sidste ende dets resultater.
En TUS opbygges typisk efter 5F modellen (der netop tager afsæt i Appreciative inquiry.):


Fase 1: Fokuser. Erfaringsindsamling.
Fokuser på og definer, hvad teamet i fællesskab skal udvikle.
Fase 2: Forstå. Indsamling af viden.
Indsaml viden om, hvordan færdigheden tidligere er kommet til udtryk i teamet og de enkelte teammedlemmers arbejde. Beskriv vellykkede episoder. Og sørg for at beskrive og forklare de sammenhænge, der illustrerer teamets bedste praksis.
Fase 3: Forestil. Hvad ønsker vi os konkret af fremtiden?
Ret nu fokus mod fremtiden. Og identificer teamets ønsker og visioner eller forestillinger om, hvordan teamets ideelle praksis ser ud. Hvad vil vi gerne opnå?
Fase 4: Fastslå. Definér konkrete målsætninger.
Gennem en sammenkobling af forestillingerne fra fase 3 og situationsbeskrivelserne fra fase 2. opstiller teamet konkrete målsætninger for, for hvad det vil arbejde videre med.
Fase 5: Frigør. Planlæg udviklingen.
Definer de første skridt.Her laver teamet konkrete handlingsplaner for, hvordan de vil nå de målsætninger, de opstillede i fase 4.
Til hver af de 5 faser kan man for at hjælpe processen i gang knytte nogle værktøjer:
Spørgeskema
Det kan være svært på kommando lige at finde ud af hvad der skal fokuseres på til mødet. Nogle gange er det helt tydeligt at dette emne bør vi arbejde med, i andre tilfælde er det knap så tydeligt, hvad der vil skabe størst forandring i teamet. Er du i denne situation, kan du anvende et spørgeskema som alle deltagere udfylder og afleverer stil møde leder inden mødet. På denne måde får mødeleder et overblik over situationen og kan vise et anonymiseret resultatet af undersøgelsen, hvis der vurderes at være nødvendigt.
Spørgeskemaet kan f.eks. spørge ind til disse emner:
Lad teammedlemmerne vurdere på en skala fra 1-5 hvor enige eller uenige de er i en række udsagn, der beskriver hvert af de fem emner. Anvend f.eks. Moderniseringsstyrelsens forberedelsesskema, der er udviklet til netop TUS’en. Du downloader skemaet ved at klikke på dette link.
At flippe mønten
Bliver teammedlemmerne fanget i negative beskrivelser og problemer frem for de positive eksempler på, hvad der fungerer, kan du benytte metoden der kaldes ”at flippe mønten”.
Omformuler de negative udsagn til positive. F.eks. :
Fra ”Hvordan undgår vi klager over vores kundeservice?”
Til ”Hvad kendetegner vores bedste kundeservice?”
Interviewguide
For at finde frem til de situationer, der allerede virker kan du bede teammedlemmerne om at intervirewe hinanden to og to og dagens fokusområde. Spørg f.eks. hinanden om
Sørg for at der til denne fase er mulighed for at nedskrive de forskellige forestillinger og visioner på f.eks. en flipover eller en tavle. Tusser i forskellige farver eller en stak Post It’s kan også være en hjælp til at indfange gruppens drømme om fremtiden.
Skalaen i rummet
Er det svært for teamet at indskrænke sig til ét emne, eller er der uenighed om hvilken idé der er den vigtigste kan dette synliggøres ved at lave en fiktiv skala langs den ene væg. Den ene ende af skalaen illustrer at emnet er meget vigtigt og gør en stor forskel for teamet, mens den anden ende af skalaen viser at det er spild af tid at vedtage og gennemføre denne idé, da det ikke gør nogen forskel for teamet.
Bed teammedlemmerne om at stille sig der, hvor de umiddelbart oplever at høre hjemme og spørg dem, hvorfor de står hvor de står. Spørg hvad der kan gøres ved tiltaget for at flytte det to skridt længere op ad skalaen.
SMART’e målsætninger
Sørg for at teamets målsætninger er SMARTE
S– specifikke
M– målbare
A– ansvaret er fordelt
R– realistiske
T– tidsbestemte
Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session.
Vi vil svarer inden for 24 timer
Kontakt os i dag og hør om dine muligheder