Sales & growth

How to deal with your competitors

Konkurrenter og konkurrence generelt er sundt, og slet ikke så farligt, som mange går og tror, så hvorfor være bange for dem? Du skal se dine konkurrenter som en inspirationskilde til at gøre det bedre. Du skal holde øje med, hvad de gør godt, og så gøre det endnu bedre. Du skal samtidig holde øje med det, de gør skidt, og udnytte det. Konkurrenterne skal være en motivation for, at din virksomhed kan gøre det endnu bedre.

Sales & growth

Lær dine konkurrenter at kende

Spørg dig selv: Hvem er mine tre største konkurrenter? Hvilke produkter er indirekte i konkurrence med mit produkt?

En af de bedste ting du kan gøre for din virksomhed, er at lære dine konkurrenter at kende og prøve at forstå dem. Det sker ikke af sig selv, så derfor skal du undersøge markedet og finde ud af, hvordan de gør tingene. Hvad deres kernekompetencer er, og hvordan de adskiller sig i forhold til andre konkurrenter på markedet.

Hvordan gør man så det?

Et godt sted at starte er ved at ringe til dem eller gå på deres webside, hvor du kan finde en masse information. Du kan også skrive til deres kundeservice. Det vigtigste er, at du er opmærksom og aktivt går dine konkurrenter i bedene.

Find ud af, hvordan de skal håndteres

Efter du har kortlagt dine nærmeste konkurrenter, og dem, som du mener, udgør den største trussel, kalder arbejdet for alvor. Nu skal du finde frem til, hvordan du håndterer dine konkurrenter, og finde ud af, hvordan du kan slå dem på mindst tre områder.

Spørg dig selv: Hvad er mine konkurrenters tre styrker og tre svagheder i forhold til mit produkt?

Hvordan gør man så det?

En god indgang er at formulere, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne, og det gør du ved at finde dine USP’er (unique selling proportions). USP er et marketingkoncept, der siger, at en reklame skal tilbyde forbrugeren en logisk grund til at købe et produkt. Hvorfor han skal købe fra dit firma og ikke konkurrenten? Du skal beskrive de unikke produktfordele, du tilbyder forbrugerne, og fremhæve disse fordele i markedsføringen. Et godt USP bygger på et firmas konkurrencemæssige fordel. Det er også godt at kunne konkurrere på prisen, men det kan ikke gøre det alene.

Hvad skal du arbejde med for at differentiere din virksomhed?

Tal aldrig dårligt om dine konkurrenter

Markedsføringsloven siger, at man som professionel virksomhed ikke må miskreditere sine konkurrenter, og det gavner hverken dig eller nogen andre, hvis du taler direkte dårligt om dine konkurrenter.

Related topics

saadan-minimerer-du-fedtsylens-lommesmerter_cover
How to minimize the liposuction pocket pain
faarup-sommerland_cover
Whoever is closest to the guest has the ball
smart_cover
SMART
cover_servicetransformation
Service transformation – Focus on your customers' needs with the right service 

Get a free check

Fill out the form to book a 30-60 minute session. 

We will respond within 24 hours

book a lecture

Contact us today and hear about your options

Thank you very much

We have received your inquiry and will get back to you as soon as possible