Innovation og trends

Åben innovation

Af Stefan Lindegaard

Åben innovation handler om at åbne op for sine innovationsproces og inddrage omverdenen i at nytænke, hvordan man kan få nye produkter og tjenester på markedet. Henry Chesbrough, der opfandt begrebet, formulerer det på denne måde:

"Open innovation is a paradigm that assumes that firms can and should use external ideas as well as internal ideas, and internal and external paths to market, as the firms look to advance their technology"

— Open Innovation: Researching a New Paradigm, 2006.

Stefan Lindegaard, der er forfatter, foredragsholder og konsulent med fokus på åben innovation ser det som et "mindset", virksomhederne bør tage til sig:

" …a philosophy or a mindset that they should embrace within their organization. This mindset should enable their organization to work with external input to the innovation process just as naturally as it does with internal input"

— Making Open Innovation Work, Stefan Lindegaard, 2011

Åben innovation har skabt et nyt paradigmeskift i forhold til innovation, og flere og flere virksomheder opnår i dag fordele ved at åbne deres innovationsprocesser op for brugere, kunder, leverandører og i nogle tilfælde endda konkurrenter.

De vigtigste fordele

  • Hurtigere udvikling og lancering af nye produkter og tjenester, hvilket kan give øget omsætning, markedsandel og fortjeneste

  • Mere diversitet i forhold til innovation, hvilket kan resultere i flere innovationsmuligheder

  • Højere succesrate ved lanceringen af nye produkter og tjenester på grund af en overordnet set stærkere innovationsprocess og

  • Mindre risiko, da usikkerhed i forhold til såvel markeder som teknologier deles med andre.

Hvordan gør man?

Stefan Lindegaard udpeger nedenstående punkter som essentielle for at komme  godt i gang med åben innovation.

  1. Udarbejd en innovationsstrategi, der er tilpasset virksomhedens overordnede stategiske plan.

  2. Afklar hvorfor virksomheden har brug for åben innovation og hvilke typer af eksternt input, der er mest relevant for virksomheden i opstartsfasen.

  3. Skab et overblik over de vigtigste nuværende og potentielle samarbejdspartnere og hvordan man kan skabe innovation sammen med dem.

  4. Afklar de nuværende styrker, svagheder , muligheder og barrierer internt i virksomheden i forhold til at få indføre åben innovation.

  5. Udvikl en kommunikationsstrategi, der skaber et fælles sprog og giver såvel interne som eksterne interessenter en forståelse for denne nye tilgang til innovation.

  6. Udpeg - og uddan - medarbejdere med den rette forståelse for åben innovation og skab en organisatorisk enhed, der får mulighed for at eksperimentere sig frem til den rette langsigtede struktur.

  7. Skab en innovationskultur, der tager udgangspunkt i at fremtidens innovation sker i netværk og i samspil med eksterne partnere.

10 ting der blokerer for åben innovation

  1. Mangel på en innovationsstrategi.

  2. Ingen definition på, hvad innovation er.

  3. For stor fokus på interne evner/kunnen.

  4. For stor fokus på åben innovation - alene.

  5. (Optimalt at kunne kombinere åben og lukket innovation.)

  6. Interne siloer er for indgroede.

  7. For stort fokus på ideer og for lille fokus på personer/mennesker.

  8. Mangel på en stærk innovationskultur.

  9. Innovationsarbejdet fokuserer på teknologi eller produkt.

  10. Det er altid de samme der arbejder med innovation.

  11. Chefer og innovationsledere undervurderer forandringshastigheden.

Relaterede begreber