Salg, marketing og kommunikation

Så sig dog noget!

Af: Lone Ryg Olsen

Hvad ønsker dine medarbejdere sig mere end noget andet?

Nej, det er ikke bedre frokostordning, eksotiske rejser eller en finere titel. Det er ikke engang en lønstigning, som nok er attraktiv, men som efter kort tid ophører med at have effekt på arbejdsglæden og motivationen.

Det medarbejderne allerhelst vil have er både billigt og lige ved hånden. De vil have kommunikation. De vil ses, høres og føle sig betroede. De vil mærke, at deres arbejdsgiver interesserer sig for dem, og de ønsker at blive indviet i så meget som muligt.

Den enkelte virksomhed eller organisation har ofte en anden dagsorden, og der er informationer, der af forskellige hensyn ikke kan gives videre. Der er måske også et ønske om, at medarbejderne bruger deres tid på at producere frem for at snik-snakke med chef og kolleger.

Men sjovt nok er det sådan, at den største produktivitet er at finde hos åbne virksomheder eller organisationer med reel interesse for medarbejdernes motivation. Der kan bruges rigtig meget tid på små-snak ved kaffemaskinen, gætværk i krogene og sammensværgelsesteorier ude på lageret i virksomheder, der ikke prioriterer kommunikation med medarbejderne.

Top

En-til-en snak med nærmeste leder er for mange medarbejdere det bedste i verden ...

Bottom

En-til-en snak med nærmeste leder er for mange medarbejdere det bedste i verden - i hvert fald hvis relationen er god. Og selv om relationen er mindre god, foretrækker den typiske medarbejder fortsat at få informationer og feedback fra nærmeste leder. Der er nogle medarbejdere, der siger, de helst bare vil have lov til at koncentrere sig om deres arbejde og slippe for samtaler med lederen. Det siger mere om den pågældende leders evne til at kommunikere, end det siger om introverte medarbejdertyper.

Vi er alle sociale væsener, men der er stor forskel på, hvordan vi foretrækker at få dækket vores behov for interaktion med andre. Derfor er det lederens opgave at "læse" medarbejderen og give den feedback og de informationer, der motiverer netop den person.

Under værktøjer finder du 12 tips til den gode interne kommunikation >