Ledelse og organisation

Glæde og succes hænger uløseligt sammen

Det ved vi alle. Men, at vores glæde gør en forskel på vores arbejdsindsats, vores kreativitet, vores energiniveau, vores måde at omgås andre mennesker på og vores evne til at løse problemer på, er nok ny viden for de fleste. Vi er bedst, når vi er glade (2013), er titlen på en ny bog om ledelse, som sætter fokus på glæde som en enorm uudnyttet ressource ude i virksomhederne. I bogen beskriver forfatteren Michael Kamber, på baggrund af egne leder- og livserfaringer, hvordan personer og organisationer forbedrer performance og konkurrenceevne gennem glæde. Han vil kort sagt have glæden og den positive stemning ind i virksomhederne, hvor den kan gøre en forskel og skabe en bedre bundlinje.

Hvis du har brug for at få lukket glæden ind i din arbejdsdag, så læs med her, når vi med afsæt i Kambers bog giver dig indblik i, hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed, at du og dine medarbejdere er glade. Vi giver dig også tips til, hvordan du som leder kan blive mere positiv og gøre dine medarbejdere gladere og dermed mere effektive.

Hvor kommer glæden fra?

Der findes to slags følelser – positive og negative, og glæde er en af vores positive grundfølelser, og den kan bruges aktivt til at bekæmpe negative følelser. Når vi eks. bevidst arbejder med at bekæmpe vores frygt, som også er en grundfølelse – det kan være frygt for nye arbejdsopgaver, frygt for at være den næste i rækken, der får en fyreseddel, eller bare frygten for ikke at gøre det godt nok, sker der ifølge Kamber interessante ting i vores hjerne. Ting som er med til at fremme vores evne til at tænke kreativt og udleve vores potentiale. 

Når vi er glade, pumper stof som dopamin og serotonin rundt i hjernen og udløser velvære og aktiverer hjernens indlæringscenter. Stofferne sætter hjernecellerne i sving, og vi kan tænke hurtigere og mere kreativt. Vi kan løse mere komplicerede opgaver og knække svære problemstillinger. Alt sammen fordi vi er glade. Modsat er kapaciteten til at tænke og handle hæmmet, når de negative følelser, som angst og frygt fylder for meget. Vi holder et snævert fokus på den trussel, der hænger over os, og overvejelser som flugt eller kamp fylder så meget, at vi bliver ensporede, og det efterlader ikke plads til at tænke frit. Glæden gør ifølge Kamber det modsatte, og det er derfor, den er så vigtig at dyrke.

Glade mennesker er mere effektive og kreative på deres arbejde, og de har nemmere ved at omgås andre og indgå i sociale sammenhænge og teamarbejde. De er med til at løfte virksomhedens innovation, effektivitet og konkurrenceevne. Glade mennesker er ifølge Kamber også mindre syge, og de kommer sig hurtigere over sygdomme, så jo gladere medarbejdere, jo færre sygedage.

Lederens humør smitter

Virksomhederne har ifølge Kamber alle muligheder for at præge den stemning, som medarbejderne er i. Særligt omgangstonen og lederens adfærd afgør, om dagligdagen er præget af positive eller negative følelser. Følelser smitter nemlig – det ved vi. Når vi træder ind i et lokale med andre mennesker, aflæser vi lynhurtigt, hvordan stemningen er. Signaler som tonefald, blik, vejrtrækning, kropssprog, tavshed, latter osv. opfanger vi, og vi tilpasser vores sindstilstand efter dem. Vi falder ind i flokken, og stemningen er meget påvirket af, hvordan de dominerende personer i flokken optræder.

Top

Det dårlige humør spreder sig som ringe i vandet, og lederen er over tid med til at sætte en dårlig grundstemning i hele virksomheden.

Bottom

I virksomhederne hører lederen naturligt til i gruppen af dominerende personer, og derfor smitter hans humør uundgåeligt af på resten af gruppen. Det dårlige humør spreder sig som ringe i vandet, og lederen er over tid med til at sætte en dårlig grundstemning i hele virksomheden. Derfor er den positive tone vigtig at praktisere. Nogle ledere føler, at deres position kræver, at de opfører sig mere alvorligt og tilknappet, end de ville have gjort, hvis de ikke var ledere. Opfattelsen af, at alvor signalerer troværdighed og kompetence, lever stadig. Mens en smilende og rosende leder bliver opfattet som mindre kompetent. Men ifølge Kamber er der masser af trøst at hente for de glade ledere, for der er solid dokumentation for, at en positiv kommunikation leverer de bedste resultater.

Nu ved vi, hvordan og hvorfor glæden har indflydelse på vores arbejde. Her får du nu nogle enkle metoder, så I kan komme i gang med at praktisere en arbejdsdag fyldt med glæde og effektivitet.

”Licens til at sige ja”

For Kamber ligger vejen til glæde i en positiv JA-kultur. Lederne skal blive bedre til at sige ”ja” fremfor ”nej” og ”måske”. ”Licens til at sige ja” er en metode til at opnå en positiv JA-kultur. Metoden bliver brugt på luksushotellet The Mandarin Oriental i Hong Kong. Her giver de deres personale friheden til at sige ”ja” til kundernes ønsker. Til gengæld får de ikke lov til at sige nej, uden at de har spurgt chefen om lov. Normalt er det omvendt. I de fleste virksomheder skal medarbejderne tjekke af med chefen, inden de siger ja til noget ekstra. ”Licens til at sige ja” skaber en kultur, hvor medarbejderne har lyst til at få det til at lykkes, og ønsket om at gøre sit bedste vejer tungere end frygten for at begå fejl.

Pausen midt på ugen

Amerikaneren Nataly Kogan er stifter af virksomheden ”The New Happier”, og hun arbejder målrettet med at skabe glæde blandt medarbejdere. Det kan man læse i Fast Companys nyhedsbrev. Helt konkret slår hun ned på ”the midweek crisis”, som hun mener, er et udbredt fænomen. Midt på ugen har medarbejderne tendens til at løbe tør for energi og være præget af negative følelser. Fremfor at presse og piske dem til at arbejde, indkalder Kogan hver onsdag sine medarbejdere til ”happier hour” med hygge og socialt samvær. Og det råder hun også andre virksomheder til at gøre. Rammerne skal være afslappede, og der skal være lidt at drikke og spise. Snakken skal være uformel og ikke-arbejdsrelateret. Alle bliver ladet op igen. Pausen får smilet frem, og på den måde spredes glæden. Medarbejderne har noget at se frem til, og effektiviteten stiger.

Positivt fokus gør dig glad

Det handler alt i alt om at fokusere på det positive. Det ses både hos Kamber og også hos Kogan. Kamber opsætter seks leveregler for, hvordan man kort og godt bliver mere positiv. Den sjette leveregel er især interessant (de fem andre vil vi ikke gå ind i her), fordi den meget præcist siger, at vi kan træne vores positive fokus, og at det kan gøres ret systematisk i hverdagen.

  • Hver dag skal du notere tre ting, som har gjort dig glad inden for det sidste døgn. Ifølge Kamber er det en effektiv måde at træne sig selv i at fastholde de positive følelser. Ved at notere ned, opdager man, at der også er positive ting på selv den sorteste gråvejrsdag. Det er en måde at styrke oplevelsen af glæde i hverdagen og den generelle tilfredshed med livet.

  • Hav noget at glæde dig til. Man kan forlænge en positiv oplevelse ved at glæde sig til den. Forventningens glæde er stor, og selvom resultatet ikke altid lever op til forestillingerne, er der så meget positiv energi at hente i forventningen om noget godt.

Kogan har udviklet en app netop til dette formål – at indsamle og dokumentere det, der gør dig allermest glad. ”An app that can make you happier”. Du kan lægge de ting ind, som gør dig glad i form af billeder og tekst, links og voice memos osv.
Læs mere om appen her: http://www.fastcompany.com/3007257/the-takeaway/can-app-actually-make-you-happier

Med relativt enkle midler kan du skabe en gladere arbejdsplads, der samtidig gør dine medarbejdere tilfredse og din virksomhed mere effektiv.

Michael Kamber er kendt fra tv og har arbejdet både på TV Avisen og på TV2 Nyhederne og Dags Dato. I dag er han efter at have været chefredaktør på Jydske Vestkysten og direktør for Syddanske Medier, samt mediedirektør hos DR, tilbage på TV 2 News. Det er hans egen erfaring som leder, der har inspireret ham til at skrive bogen, som er baseret på forskning bl.a. inden for psykologi og research i succesfulde virksomheder. Michael Kamber: Vi er bedst, når vi er glade. Gyldendal Business, 2013.