Strategi og forretningsudvikling

Styrkebaseret Lean

Af Henrik Kongsbak

Lean-tænkning betyder at gøre mere med mindre resurser. Lean produktion er baseret på et konstant forsøg på at eliminere eller reducere tab eller spild i en produktionsproces. Det er ikke blot resursespild, men produktionstid eller tidsspilde er også en vigtigt faktor i Lean produktion.

  • 68 % af virksomheder er ikke tilfredse med deres Lean-implementering efter 1-2 år (CapGemini, 2010)


  • 76 % af virksomheder vurderer, at "ændring af adfærd" er det mest kritiske for succesfuld implementering af Lean (ACE, 2008)


  • 55 % af ansatte i industrien mener, det er muligt at øge produktiviteten gennem ændrede arbejdsgange, mere uddannelse og bedre ledelse (Redder, 2011)
  • 20 % af ansatte i industrien oplever at have mere end én times ren spildtid om dagen, og angiver uhensigtsmæssige arbejdsgange som den primære årsag (ugebladet A4, 2011)



Statistikken taler sit eget tydelige sprog. Selvom Lean repræsenterer en produktionsfilosofi og et system, som kan skabe stor værdi, så forudsætter det en succesfuld implementering, hvor det ikke blot indføres som produktionssystem, men det skal også forankres som adfærd - ofte oplevet som en forbedringskultur! Det viser sig at være vanskeligere at implementere en kultur end at implementere et system. Der er nemlig tale om to forskellige logikker, der skal håndteres forskelligt.

Hvordan fremtidssikrer du Lean?

Virksomheder bør overveje om Lean i sin traditionelle form også er tilstrækkeligt til at fremtidssikre deres produktion. Omverdenen ændrer sig dramatisk med øget globalisering, stigende uforudsigelighed og langt hurtigere udviklingstid.

Selvom Lean skaber store effektiviseringsgevinster, så kan det nemt ske på bekostning af netop de kompetencer som produktionen skal konkurrere på i fremtiden. Lean er nemlig designet til at effektivisere en stabil produktion, hvorimod fremtidens produktion i den vestlige verden forventes at blive agil, fleksibel og innovativ. Det betyder at produktion skal kunne konkurrere på:

  • Hurtigt at kunne få nye produkter på markedet
  • At kunne skalere en produktion op til stor volumen
  • At kunne outsource produktion til udlandet
  • Kunne agere hurtigt på skiftende og uforudsigelige skift i markedet

Det stiller nye krav til den måde vi forstår og leder produktion.

Hvad er Styrkebaseret Lean?

Top

SBL tager udgangspunkt i det der fungerer og det der kan blive bedre.

Bottom

Styrkebaseret Lean (SBL) er en filosofi - en tankegang, en metode og en række værktøjer til at udvikle og optimere sin produktion. SBL tager udgangspunkt i det der fungerer og det der kan blive bedre. Det er en metode, der udvikler produktionen og øger engagement, ejerskab og udviklingshastighed. Overordnet handler Lean om at skabe resultater gennem øget engagement og ejerskab, og fungerer på to niveauer.

  1. Hvordan skaber vi et brændende ønske hos alle ansatte om at deltage?
    Virksomheden skal skabe et billede af hvilket mål, der arbejdes hen mod; vi vil være i pole position, most wanted, best in class. Alle medarbejdere skal kunne se sig selv som en del af dette billede, og de skal vide, at netop deres jobfunktion er vigtigt og uundværlig for organisationen og i opnåelsen af målet.
     
  2. Hvordan skaber vi ejerskab i hele organisationen?
    Når vi taler om ejerskab, er det ledelses opgave at træde ti skridt tilbage og give plads for således at få alle medarbejdere til at tage ansvar. På den måde uddelegeres ansvaret, og ledelsen sidder ikke med alle kortene på hånden på forhånd. Fokus på opfattelsen af ledelse skal vinkles anderledes. I stedet for at ledelsen stræber efter at være på forkant med alt, skal der skabes et rum til idéer med plads til at medarbejderne byder ind med idéer til, hvordan man kan optimere og forbedre.

Styrkebaseret Lean udvikles i et samarbejde mellem DTU, Novo Nordisk og Resonans, hvor vi er i gang med at eksperimentere og udvikle en revideret udgave af Lean, der adresserer ovenstående. Projektet integrerer forskning, teori og praksis indenfor områder som organisationsteori, psykologi, innovation og operations management.