HR og personlig udvikling

3 ting du kan gøre, der får dig tættere på dine karrieremål

Går du efter en bestemt stilling, forfremmelse eller efter at blive hovedtaler ved brancheforeningens årlige seminar, og har du lidt svært ved at overskue, hvad du skal gøre for at komme derhen? Her får du en overskuelig tre-punktsplan, der hjælper dig tættere på dine karrieremål.

Dorie Clark, sammenligner din karriereplan med de kampagner præsidentkandidaterne lægger op til valgkampen. I den forstand, at det at få din karrieredrøm til at gå i opfyldelse, kræver at man griber planlægningen an på samme strategiske måde.

Clarks råd kan koges ned til disse tre:

  1. Opstil tydelige mål.
  2. Find ud af, hvem der kan hjælpe dig videre
  3. Lær dem at kende.

Opstil tydelige mål

Du er nødt til at vide, hvor du vil hen, før du kan lægge en plan. Et tydeligt mål er helt uundværligt i forhold til at lægge en succesfuld karriereplan. Identificer hvordan du kommer derhen, hvem der kan hjælpe dig videre og hvilke evner du skal udvikle, for at kunne udfylde rollen. Du skal også identificere, hvornår du vil nå dit mål, så kan du nemlig arbejde dig baglæns, gennem de handlinger der skal til for at nå dit mål.

Lav en karriereplan, og indsæt hvornår du opnår dit mål. Du kan finde en skabelon til din karriereplan her.

Fastsæt vigtige milepæle
For at finde ud af hvilke milpæle der er vigtige, kan du f.eks. spørge personer, der sidder i lignende stillinger, hvilke ting jobbet kræver. Hvad skal du kunne for at bestride netop denne post – uddannelser, netværk, personligt etc.? Læg herefter en plan for hvordan du kan få disse evner, og indsæt dem i din karriereplan.

Hvem kan hjælpe dig videre?

For at nå til dit karrieremål, skal du identificere, hvem der kan hjælpe dig videre mod dit mål. Ikke kun de personer der har direkte beslutningsmagt f.eks. din (kommende) chef, men og så de indirekte magthavere (chefens kone, kolleger, bestyrelsen, ansættelsesudvalget etc. ). Det handler om, at dit navn skal dukke op så mange steder som muligt i beslutningstagernes hverdag – så du bliver det indlysende valg, når forfremmelsen bliver aktuel.

Skab dig et overblik, ved at indsætte de vigtigste kontakter i et ”power map” (Se tekst boks herunder).

Sådan laver du et power map

For at lave et power map, skal du skitsere forholdet mellem de personer, der kan påvirke din karriere og hvilke personer der påvirker dem.

Farvekode:

Grøn: Tæt forbindelse til dig.

Gul: Løs forbindelse til dig.

Rød: Ingen forbindelse til dig.

Tag udgangspunkt i, hvem du har brug for at overbevise, for at få din ønskede stilling. F.eks. firmaets fem øverste chefer Hanne, Emma, Dennis, Michael og Susanne.

Identificer én efter én, hvem der kan påvirke dine fem chefer.

Lær dem at kende

Du ved nu, hvem der har indflydelse på, at du når dit karrieremål. Nu handler det om, at du skal lære så mange af dem at kende som muligt (helst alle). Spørg dig selv, hvad du kan tilbyde disse betydningsfulde personer. Om det er viden, en bestemt egenskab eller hjælp med et projekt, som har værdi for dem! 

Arranger korte kaffemøder, og find ud af hvad du kan eller gør, der er 15 min. af deres tid værd. Hvordan kan du hjælpe? En anden måde at komme under personens radar, er at finde ud af, om hun er at finde på de sociale medier (Facebook, LinkedIn, Twitter, en blog eller noget andet). Overvej, om du skal begynde at følge, kommentere eller ”synes godt om” hendes (eller virksomhedens) beskeder. Du kan også stille interessante spørgmål. Måske har personen en yndlingsblog, hvor du kan skrive et gæsteindlæg eller deltage i diskussionerne.

Clark anbefaler, at du indsætter alle disse elementer i din egen personlige karriere-kampagne-plan. Indsæt også datoer for opnåelse af dit endelige mål, delmål, vigtige konferencer, sociale arrangementer du skal deltage i, hvornår du vil aftale møder med indflydelsesrige personer etc.