HR og personlig udvikling

5 næsten ukendte måder du kan komme i betragtning til uopslåede stillinger

Giver den traditionelle jobsøgning ikke noget resultat, så er det måske på tide, at du griber din jobsøgning an på en ny måde. Her får du 5 meget lidt brugte tip til at finde de ”skjulte” job.

Kend dit mål
Vær tydelig og specifik omkring, hvad du gerne vil, hvor du vil arbejde, hvilke opgaver du gerne vil løse, hvad du kan hjælpe virksomheder med. Et tydeligt mål gør det meget lettere, for dig at fokusere din jobsøgning og dit netværk ved samtidig hvilke virksomheder og stillinger de skal henvise dig til.

Brug Google alerts til at holde dig orienteret

Google alerts gør det muligt for dig at opstille nogle specifikke søgekriterier, og få notifikationer i din indbakke når Google finder noget. Søg på nøgleord, virksomheder og stillingsbetegnelser du interesserer dig for. Metoden kan give dig viden om uopslåede stillinger eller stillinger, der kun bliver slået op på virksomhedens egen hjemmeside samt afsløre om at de udvider, starter på nye markeder eller med nye produkter. Brug f.eks. denne viden når du kontakter virksomheden. 

Tilmeld dig RSS feed på virksomheders jobsider

Hvis din drømmearbejdsplads slår stillinger op på nettet, så undersøg, om de har et RSS-feed, du kan tilmelde dig. Så får du øjeblikkeligt besked, når der slås noget nyt op.

En god måde at angribe jobsøgningen på, er ved at være på forkant, for det er ikke nogen hemmelighed, at vi ansætter personer vi kender og stoler på. Måden du gør det på, er ved at bilve et kendt ansigt i de virksomheder, du er interesseret i, allerede inden dit drømmejob er der. På den måde er et oplagt valg, når stillingen (endelig!) dukker op. To ikke ret brugte metoder til det kan være:

Arranger uformelle samtaler (kaffemøder) med personer der sidder i en stilling, som den du leder efter

Sørg for at bruge dine kontakter tid rigtigt. Bed derfor ikke om et job, men om råd, vejledning og tips. Spørg f.eks. hvordan vedkommende endte i sin stilling og hvilke kompetencer man skal have. Dit sidste spørgsmål, bør altid være: ”Hvem skal jeg også snakke med, som kan hjælpe mig videre?” På den måde skaber en løbende strøm af interessante personer til dit netværk.

Deltag i relevante konferencer

Det kan godt være, det er en lidt bekostelig mulighed, men konferencer er ikke desto mindre et godt sted at dele visitkort ud, fordi alle netop forventer, at det er det, man gør. Ved du ikke, hvilke konferencer der er relevante for dig, kan du også spørge om dette til dine kaffemøder.