HR og personlig udvikling

At løse sine opgaver i FOR god tid, kan være lige så slemt, som i sidste øjeblik

Selv om din folkeskolelærer og din mor altid har sagt det modsatte, så er der faktisk flere fordele ved at vente til sidste øjeblik med at lave den danske stil, årsregnskabet eller din næste præsentation.

Personer der udsætter arbejdsopgaver til sidste øjeblik kaldes på engelsk for “procrastinators”. Disse smølere er efterhånden en velkendt art.

Men, tro det eller ej, der findes faktisk også nogen, der gør det stik modsatte. Personer, som løser deres opgaver lang tid inden deadline. Dem kalder forskerne for “precrastinators”.

Professer David Rosenbaum og phd. studerende Cory Adam Potts udførte et eksperiment, hvor deltagerne fik valget mellem at løfte to spande fyldt med mønter ned ad en gyde. Den ene spand var placeret tæt på deltagerne ved startlinjen, mens den anden stod tættere på målstregen.
Overraskende nok, valgte flertallet af testpersonerne at flytte den spand, der stod tættest på dem, selv om det betød, at de skulle bære den længere. Forskerne forklarer dette med, at “The desire to lighten their mental load was stronger than their determination to reduce their physical effort.” Eller sagt på en anden måde, det var vigtigere for dem, at blive hurtigt færdig med opgaven, end at det var mindre anstrengende.

Ulempen ved precrastination

Mens det måske føles rart at løse opgaver i god tid inden deadline, så er det dog ikke sikkert, at dette giver den bedste kvalitet i dit arbejde.

Og det er der, ifølge Potts der var med til at lave eksperimentet med spandene, flere grunde til:

  • Precrastination kan medføre unødigt arbejde, både fordi man arbejder under forkerte forudsætninger pga. manglende informationer eller fordi nogle arbejdsopgaver med tiden bliver overflødige.
  • At man får for få detaljer med, fordi man arbejder for hurtigt.
  • At man ikke giver sig selv tid til, at en mental behandling af opgaven kan nå at finde sted.
    Der er en grund til, at man ofte har brug for at “sove på noget”.