HR og personlig udvikling

Derfor overspringshandler du

Det er dødirriterende, men helt normalt. Alle overspringshandler fra tid til anden. Selv de mest produktive typer. Men hvordan kan nogle mennesker stadig være så produktive, når du føler, at overspringshandlingerne forhindrer dig i dit arbejde? Det kan de, fordi de kender årsagerne til deres overspringshandlinger og ved, hvordan de skal håndtere dem. Og det kan du også komme til.

 

Ifølge Laura Garnett fra business magasinet Inc. Magazine kan overspringshandlinger og en generel følelse af at være presset på og udenfor jobbet ofte skyldes tre ting:

  1. Vi fokuserer på at være drænede for energi og er irriterede over ikke at være effektive nok. I stedet skal vi identificere, hvad der dræner vores energi på arbejdet.
  2. Vi fokuserer for meget på at få mest ud af timerne i vores liv. I stedet skal vi kun fokusere på at få mest muligt ud af timerne på vores arbejde.
  3. Vi får meget mere energi til at nyde tilværelsen, hvis vores arbejde giver os energi.

 

Vi kan altså gøre meget ved vores arbejdsglæde, vores energiniveau og vores effektivitet ved at arbejde med vores perspektiv.

 

Derfor overspringshandler du

Med perspektiv og opmærksomhed på problemet kan vi identificere, hvorfor vi overspringshandler, og dermed kan vi gøre noget ved det. Entrepreneur har samlet de fire typiske årsager:

 

  1. Du føler dig overvældet. Mængden af opgaver på din to-do liste er så lang, at du let kommer til at give op, især når opgaverne er store og komplicerede. Du kan ikke overskue dem, så de bliver udskudt igen og igen.

 

Løsning: Opdel dine opgaver i mindre dele. F.eks. små bidder af 15, 30 eller 45 minutters varighed. Din to-do liste bliver markant nemmere at overskue!

Sæt kun realistiske mål og planlæg din dag og dine opgaver. På den måde kan du lettere fokusere og se opgaven for dig. Det gør det nemmere at undgå koncentrationssvigt og overspringshandlinger.

Fjern forstyrrende elementer, såsom TV, e-mails, telefon, larm og snak.

 

  1. Dårlig timing. Mange mennesker overspringshandler som konsekvens af at de arbejder imod deres naturlige kropsrytme, som regulerer søvncyklussen. Og når man er træt, er det meget fristende at udskyde opgaver til i morgen.

 

Løsning: Udnyt dine bedste tidspunkter. Hvornår er du mest frisk og klar til at præstere? Er du et morgenmenneske, eller er du måske mest produktiv sidst på eftermiddagen? Er aftentid din mest effektive tid? Læg dine krævende opgaver i de tidsrum, som passer bedst til din kropsrytme og energiniveau.

For mange hjælper det at hoppe ud i opgaven med begge ben uden at tænke. Måske sidder du bare og stirer på et tomt dokument uden at kunne skrive den første sætning. Men hvis bare du skriver et eller andet, kommer du naturligt ind i et flow, og du vil på et tidspunkt automatisk gå i gang med din egentlige opgave, alt imens du mærker motivationen komme tilbage.

Og husk, du kan altid redigere en dårlig tekst, men du kan ikke redigere ingen tekst.

 

  1. Du bryder dig ikke om opgaven. Overspringshandlinger skyldes ofte, at du er i underskud. Måske mangler du information, en pause eller noget at spise. Måske skyldes det ligefrem, at du ikke trives med opgaven eller dit arbejde? Skal du til at arrangere et møde, lave kundeopkald, lave regnskab eller noget helt fjerde? Vi har alle opaver, som vi slet og ret ikke kan lide at lave. Jo mindre vi bryder os om opgaven, des mere tilbøjelige er vi til at udskyde den.

 

Løsning: Giv dig selv en belønning. Hvis du får overstået det uønskede opkald, den kedelige rutineopgave eller det frygtede regnskab, så lov dig selv et glas vin om aftenen, en pose slik til en god film eller noget andet, som du kan holde og som giver dig nydelse.

Fokuser på, hvor rart det vil være at blive færdig med opgaven. Se resultatet for dig.

 

  1. Du mangler en deadline eller ’sense of urgency’. Mange føler, at de præsterer bedst under pres eller med en håndgribelig deadline. Hvis din opgave mangler dette, kan den være svær at gå i gang med, fordi processen bliver for abstrakt. Men din hang til at arbejde i ellevte time kan hurtigt blive selvforstærkende, således at du konstant venter med at lave noget til allersidste øjeblik.

 

Løsning: Lav falske deadlines. Fortæl dig selv, at din opgave skal være færdig onsdag middag, selvom det faktisk først er torsdag morgen. Fortæl dig selv, at kl. 16 virkelig er kl. 14. Du ved godt, at det ikke passer, men det er faktisk en overraskende effektiv påmindelse til dig selv om at overholde tiden.

En anden god påmindelse er at tænke over andre tidspunkter, hvor overspringshandlinger har virket stressende, ydmygende eller sågar økonomisk dyre. Mind dig selv om konsekvenserne og den følelse, de giver.

 

Overspringshandlinger kan hjælpe dig i mål

Som regel er den bedste tilgang at kaste sig ud i en opgave og belønne sig selv, når den er færdig. Men ved opgaver, som kræver meget refleksion og tankevirksomhed, er det ifølge denne artikel fra FastCompany faktisk nødvendigt at holde små pause og overspringshandle, hvis du vil være effektiv og samtidig levere dit bedste.

 

Kreativ problemløsning og anvendelse af information gravet frem fra vores hukommelse kræver energitilskud, som kommer af pauser og adspredelse. Det er her, vi lader op, så vores hjerner kan præstere igen. Problemer ses i nyt lys og informationer fra hukommelsen får lov til at træde frem. Efter en sund pause kan du gå til din opgave med mere friskhed og effektivitet.

 

Desuden forringes din indsats af dårligt humør, hvilket ofte kan være grunden til, at vi i første omgang føler trang til at overspringshandle.

 

Men hvis din overspringshanding indebærer noget, som gør dig glad (og det kan du jo selv vælge), så kan et bedre humør gøre dig mere kreativ og problemløsningsorienteret. F.eks. kan en gåtur vise sig at være en meget produktiv overspringshandling, som faktisk hjælper din opgave.

 

Pessimisme smitter af på arbejdsindsatsen, så hvis du kører død i en kompliceret opgave, er det altså en god idé at foretage sig noget andet og positivt midlertidigt. Næste gang du kører død i en opgave, så stop op og beløn dig selv med en overspringshandling, inden du arbejder videre.

 

Mangler du stadig inspiration til, hvordan du overkommer overspringshandlinger og udfordringer med selvdiciplinen, så se denne infografik fra CashNetUSA, som præsenterer 14 konkrete skridt til selvdiciplin.