HR og personlig udvikling

Sådan håndterer du en uforudsigelig fremtid: Tag det første skridt

Hvordan navigerer man i en usikker verden, der bare bliver mere og mere kompleks og uforudsigelig? Svaret fra Paul B. Brown, Leonard A. Schlesinger og Charles F. Kiefer lyder: ”Just start”.

Just Start er også titlen på deres nyeste bog, med undertitlen: ”Take Action; Embrace Uncertainty and Create the Future”. Udgangspunktet i bogen er netop, at den verden vi lever i i dag, er uforudsigelig. Men den måde vi har lært at navigere i den, er baseret på erfaringer med en verden, der var langt mere forudsigelig. Så grunden til at det kan være svært for os at navigere i denne uforudseelige verden, er simpelthen, at vi bruger en forkert navigationsstrategi.

Men hvad skal man så gøre? Og hvem forstår at gøre dette succesfuldt? Forfatterne har vendt sig mod succesfulde serie-iværksættere, der om nogen formår at drive forretning i et landskab af usikkerhed og uforudsigelighed. Det har vist sig, at selvom alle iværksættere er forskellige og deres grunde til at starte egen virksomhed forskellige, så ligner måden de træffer deres beslutninger på i høj grad hinanden.

Forfatterne bygger bl.a. deres metode på forskning foretaget af professor Saras D. Sarasvathy, professor ved University of Virginia’s Darden School of Business, der har sammenlignet en lang række iværksætteres beslutningsproces. Processen de benytter beskriver hun sådan:

  1. “Take a small, smart step forward
  2. Pause to see what they learned by doing so; and
  3. Build that learning into what they do next.”

Forfatternes version af ovenstående proces lyder i al sin enkelthed:

  • Act
  • Learn (from that action) and
  • Build (off that learning), and act again

Det lyder simpelt, men alligevel er det, ifølge forfatterne, ikke sådan de fleste af os gør. Som sagt adskilder denne metode sig, fra den planlæggningsmetode vi har lært fra barnsben, hvor vi typisk antager, at fremtiden, i store træk, kommer til at være lige som fortiden. Og mens metoden virker i mange situationer – hvor matematik og statistik giver mening - er der andre, mere uforusigelige situationer, hvor den ikke virker.  

Just start

Metoden starter med et ”smart step”, som forfatterne beskriver, som ”en handling du foretager, baseret på de ressourcer du allerede har”. Og som aldrig involverer mere, end du har råd til at miste, dvs. dit acceptable tab. Dit ”smart step” kan involvere andre, selv om det ikke behøver at gøre det. Når du har taget dit første skridt, tager du dig tid til at reflektere over, hvad du har lært. Derfra tager du endnu et lille skridt.

Forfatterne kalder metoden ”creaction”, et begreb der er en sammentrækning af ”acting” og ”creating evidence”. Som navnet antyder, er metoden evidensbaseret. Dvs. at du ikke skal gøre mere, end beviserne (dvs. resultaterne af dine handlinger) viser dig, der er grobund for.

Creacting-processen

Creating processen består af tre trin.

  1. Ønske. Find eller tænk på noget du gerne vil. Du behøver ikke at være meget passioneret omkring det, blot nok til at starte. (Ex. ”Jeg vil virkelige gerne starte en restaurant, men aner ikke om jeg nogen side bliver i stand til det.”)

  2. Tag et lille skridt, så hurtigt du kan. Dette skridt består af tre dele:

    • Handl hurtigt med de midler du har. Dvs. det du ved, hvem du kender og hvad der ellers er til rådighed. (”Jeg kender en dygtig kok, og hvis jeg beder min familie og venner om at støtte mig, har jeg måske nok penge til at åbne en restaurant.”)

    • Hold dig inden for dit acceptable tab. Sørg for at prisen af dit ”smart step” (i forhold til tid, penge etc.) aldrig er højere, end det du er villig til at miste, hvis det ikke lykkes.

    • Tag andre med for at få adgang til flere ressourcer, dele risikoen og bekræfte at din idé holder.

  3. Byg videre, på det du har lært af det første skridt. Hver gang du handler forandrer virkeligheden sig. Hvis du er opmærksom, lærer du noget af at tage et ”smart step”. F.eks:

    • Ofte kommer du tæt, på det du gerne vil (”Jeg burde have råd til noget lige uden for centrum”). Nogle gange ændrer dit ønske sig (”det ser ud som om, der er rigtig mange italienske restuaranter i nærheden. Vi skal finde på en ny menu”). Efter du handlede, bragte handlingen dig tættere på dit mål? (Ja, det ser ud til jeg kan åbne min restaurant?”) Har du brug for flere ressourcer? (”Ja, jeg skal finde en anden kok, ham jeg kender kan kun lave italiensk mad”) Er dit mål stadig det samme?(”Ja!”) Handl igen indtil du, på baggrund af hvad du lærer, du har det, du vil have (eller du har besluttet, du ikke vil have det eller at du hellere vil have noget andet).

13 grunde, til at handling er bedst, når fremtiden ikke kan forudsiges.

  1. Hvis du handler finder du ud af, hvad der virker
  2.  ... og hvad der ikke gør.
  3. Hvis du aldrig handler, finder du aldrig ud af, hvad der er muligt og hvad der ikke er. Det kan godt være, der er noget, du tror, du ikke kan. Men du ved det ikke, før du har prøvet.
  4. Hvis du handler, finder du af, om du kan lide det ...
  5. ... eller ej.
  6. At handle udløser en markedsreaktion, som måske styrer dig i en anden retning.
  7. Hvis du handler, kan du finde nogen, som kan følge dig. (En samarbejdspartner f.eks.)
  8. Når du handler, finder du måder at gøre ting, hurtigere, billigere og bedre.
  9. Hvis du handler, vil du ikke bruge resten af dit liv på at tænke: ”Gad vide, hvad der var sket, hvis ...”
  10. Hvis alt du gør, er at tænke, kan du risikere at blive en mindre interessant person.
  11. Hvis alt du gør, er at tænke, så er alt du kender tanker.
  12. Handlinger fører altid til beviser.
  13. Hvis du handler, ved du hvad, der er rigtigt.

Kilde: Paul B. Brown, Leonard A. Schlesinger og Charles F. Kiefer: Just Start:Take Action; Embrace Uncertainty and Create the Future (2012)