HR og personlig udvikling

Stephen Coveys 7 gode vaner

Stephen Coveys klassiker ”The 7 Habits of Highly Effective People”, har mere end 20 år gået sin sejrsgang verden rundt. Også i Danmark har den vundet stor anerkendelse og anvendes stadig af mange ledere.

Vil du være mere effektiv, eller har du nogle ønsker og mål du gerne vil opnå i dit liv, det kan både være faglige, personlige eller sociale, så kan du anvende Coveys 7 vaner til rent faktisk at gøre noget ved det.

Her får du en resultatfokuseret guide – der kan hjælpe dig med at leve et mere effektivt liv, hvor du når de mål, du sætter dig.

De 7 vaner

Vane 1: Vær proaktiv

Vane 2: Begynd med slutningen

Vane 3: Gør det vigtigste først

Vane 4. Tænk vind vind

Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået

Vane 6: Skab synergi

Vane 7: Slib kniven

De 7 vaner

De første 3 vaner handler om, hvordan du bedst arbejder med dig selv. De næste tre omhandler dit samarbejde med andre og den sidste er fundamentet for, at du kan udføre de øvrige vaner.

Vane 1: Vær proaktiv

Forskellen på proaktive og reaktive mennesker er, at mens reaktive mennesker resignerer over for ting, de ikke kan gøre noget ved (og altså ser sig selv som ofre), gør proaktive noget, ved de ting de har indflydelse på – og lader de øvrige ting ligge.

Mange ting er uden for vores kontrol, men hvordan du reagerer på dem kontrollerer du selv.

Ifølge Covey kan du selv vælge, hvordan du vil lede dit liv:

  • ”Jeg vælger at leve sundt” i stedet for ”Jeg skal leve sundt”
  • ”Jeg vælger at tilbringe tid med min familie” i stedet for ”Tid sammen med familien betyder, jeg får mere travlt på arbejde”
  • ”Jeg vælger at bruge tid og penge på personlig/faglig udvikling” i stedet for ”Jeg er nødt til at videreuddanne mig”

Vane 2: Begynd med slutningen

Covey siger, at alle ting skabes to gange. Først i hovedet og dernæst i realiteten. For at nå et mål er du nødt til at vide, hvor du vil hen. Start og slut derfor hver dag, hver opgave og hvert projekt med en tydelig vision af din retning og mål.

Ved du ikke hvordan retning og mål ser ud, kan du skrive dit eget mission statement her

Vane 3: Gør det vigtigste først

Gør det vigtigste først handler om, at du skal prioritere de ting, du vurderer vil have størst indflydelse på, om du når de mål, du har opstillet i vane 1 og 2. Og gøre den først.

Brug f.eks. dette matrix til at vurdere, hvilken vane du får største effekt af at gå i gang med det samme.

Vi tilbringer typisk en masse tid I ’haster/ikke vigtig –firkanten, mens vi burde bruge langt mere tid i ’haster ikke/vigtig’. Det er nemlig her, den landsigtede, strategiske tænkning foregår.

Nu har du fået styr på, hvordan du vil arbejde med dig selv. Så er det tid til at overveje, hvordan du bedst samarbejder med andre.

Vane 4. Tænk vind vind

Vi lever vores liv med andre mennesker: Familie, sociale grupper, kolleger. Vind vind mentaliteten siger, at vi er alle forskelige. Og målet med at tænke vind vind er at se forskelligheder som muligheder, frem for som blokeringer eller problematiske. I vind-vind mindsettet ligger den kreative udfordring i at finde løsninger, der gør alle tilfredse. Ikke gennem kompromiser, hvor ingen bliver helt tilfredse, men gennem kreative løsninger, der løser begge parters udfordringer.

For at være i stand til dette kræver det:

  1. Integritet til at holde fast ved de ægte følelser, værdier og forpligtelser
  2. Modenhed til at udtrykke dine ideer og følelser med mod og betænksomhed for andres ideer og følelser.
  3. Mentalt overskud til at tro på, at der er nok til andre.

Vær betænksom, ”sensitiv” og modig.

Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået

Lyt uden at bedømme, vurdere eller måle det du hører ud fra din egen målestok eller erfaring. Først når du virkelig forstår andre, er de åbne for dine behov og ønsker.

”Når først du søger at forstå, dernæst at blive forstået, vil døren til kreative vind-vind løsninger åbne sig. Forskelle er ikke længere problemer, men et springbræt til vane seks ”skab synergi”. ” (kilde: Diabetesforeningen og francklincovey.com)

Vane 6: Skab synergi

Synergi opstår, når to eller flere mennesker arbejder sammen på at finde en løsning, der er bedre end den, de kan finde alene.

Er det f.eks. dit mål at bruger mere tid med din familie? Hvordan kan du samarbejde med din partner, kollega og chef om at nå dette mål? Husk at perfektion ikke er målet. Fremskridt er det, du skal sigte efter.

Nu har du styr på, hvordan du kan arbejde med dig selv og sammen med andre. Nu kommer vi til den sidste vane, der handler om, hvordan du kan holde dit vigtigste redskab skarpt – nemlig dig selv.

Vane 7: Slib kniven

Hvis du er seriøs omkring at leve et mere effektivt liv, så skal du også behandle dit vigtigste redskab – dig selv - seriøst. Det er vigtigt, at du holder dig ”i form” inden for fire forskellige område, hvis du vil leve et effektivt liv:

  1. Fysisk
    - Spis sundt, motioner, hvil

  2. Socialt/emotionelt
    - Skab sociale, meningsfulde relationer til andre

  3. Mentalt
    - Lær, læs, skriv, undervis

  4. Spirituelt
    - Ud i naturen, mediter, lyt til musik, kunst, hjælpe andre.

Bliv ved med fortsat at gro og lære i de fire dimensioner. Du vil hurtigt se, at du er ved at ændre dit liv. Hvor du er på vej hen, kan kun du forestille dig.

Sådan kommer du i gang

Målet med denne plan er at hjælpe dig med at sætte opnåelige mål for din udvikling. Et mål ad gangen.

Mens du følger denne plan, så husk at stræbe efter fremskridt, ikke efter det perfekte.

  1. Læs dit mission statement igennem og vælg det mål, der vil gøre størst forskel for dig lige nu.

    Jf. vane 2 og 3.

  2. Skriv en lille forpligtelse for dit mål. Brug proaktivt sprog.
    Har du f.eks. valgt at dyrke mere motion, kan din forpligtelse være; ”Jeg vælger at løbe 2 km to gang om ugen”. Husk at starte med små opgaver.

  3. Opsæt dit mål i en vind vind sindsstemning.
    Skriv navnene på en eller flere personer, der kan hjælpe dig med at opnå dine mål. F.eks. din partner, der kan hjælpe dig med at komme ud af døren, en ven, der har lyst til at løbe sammen med dig eller lignende. Kontakt de personer, du har skrevet ned og del dine mål med dem. Aftal et møde med dem, hvor I tjekker dit fremskridt. Noter disse møder i din kalender.

  4. Når du føler, du har gjort fremskridt med dit mål, kan du vælge et andet.

  5. Anbring papiret med din forpligtelse et sted, hvor du ikke kan undgå at se det.
    Det vil puste liv i din proaktive ånd, mens du kommer tættere og tættere på dit mål.