HR og personlig udvikling

Zeigarnik effekten - Du husker ting bedre, hvis du bliver afbrudt.

Går du også stadig og tænker over det, du ikke nåede at blive færdig med i går? Og undrer du dig over, hvorfor du på fjerde år, følger med i den der dumme tv-serie? Der er en grund til, at du gør som du gør. Det kaldes Zeigarnik effekten.

Her forklarer vi Zeigarnik effekten og giver dig desuden fire tips, til hvordan du kan bruge det i din hverdag og blive mere effektiv.

Sådan blev Zeigarnik effekten opdaget

I 1927 opholdt Bluma Zeigarnik, en russiskk psykolog, sig på en Café i Wien. Hun lagde under sit besøg mærke til, at tjenerne huskede alle ordrer, der var i gang med at blive serveret. De afsluttede ordrer derimod, forsvandt fra deres hukommelse. For at undersøge denne oplevelse, testede hun den på sine elever. De blev sat til at løse en række forskellige opgaver, f.eks. lægge puslespil og sætter perler på en snor. Nogle opgaver fik de lov til at færdiggøre, andre afbrød hun, når de var mest optagede af dem. Efterfølgende viste det sig, at eleverne var dobbelt så gode til at huske de ufærdige opgaver i forhold til de færdiggjorte.

Derfor virker det

På baggrund af undersøgelsen konkluderede Zeigarnik, at vi husker ufærdige opgaver bedre end færdige, fordi vores hjerne har et grundlæggende behov for at afslutte en opgave, vi er blevet stillet. Eller sagt på en anden måde: Uafsluttede opgaver skaber en form for spænding, der søger at blive udløst, og for at forløsningen kan finde sted, kræver det, at vi husker opgaven. Denne trang til at færdiggøre er også grunden til, at vi følger med i sæbeoperaer, der med drama og spænding afslutter med et ”følg med i næste afsnit ...”. Vores interesse er fanget, og vi kan ikke slappe af, før spændingen er udløst.

Sådan bruger du Zeigarnik effekten til at blive mere effektiv

Zeigarnik effekten har flere anvendelsesmuligheder end blot at få os til at se næste afsnit af vores tv-serie. Her er fire nyttige tips til, hvordan du kan bruge Zeigarnik effekten på dit job.

  1. Når vi skal i gang med en større opgave eller et stort projekt, fokuserer vi let på de sværeste dele og risikerer derfor at give op, allerede inden vi er gået i gang. Hvis du i stedet begynder med det samme, inden du har fundet en fuldstændig løsning, husker du  bedre opgaven og øger på den måde dine chancer for at løse den.

  2. Gør det til en vane at bruge Zeigarnik effekten hver dag: Afslut dagen med en ufærdig opgave. Dette beyder, at du ikke behøver at grave motivationen frem til at begynde forfra hver morgen, istedet kan du begynde på opgaven, hvor du slap den dagen før. Som bonus kan du starte din arbejdsdag med tilfredstillelsen af hurtigt at afslutte en opgave og dermed følelsen af, at have opnået noget.

  3. Når du arbejder på et større projekt så stop på et tidspunkt, hvor du virkelig gerne villle fortsætte, og lav noget helt andet. I løbet af din pause vil din underbevidsthed lige så stille finde ud af, hvordan du gør opgaven færdig. Når du vender tilbage, vil du opleve, at du kan løse din opgave mere effektivt, end hvis du ikke var stoppet.

  4. Når du kommunikerer med andre f.eks. laver en præsentation eller skriver en salgstekst, kan du holde folks interesse ved at give dem teasere. I din præsentation kan du f.eks. sige ”Jeg vil vise jer tre forskellige måder, I kan motivere jer selv på, men først ...” I en skreven tekst, kan du gøre det samme: ”Lige om lidt vil jeg vise, hvordan du kan fordoble din indkomst uden at arbejde mere ...” På den måde fanger du folks opmærksomhed, og de kan ikke slappe af, før de hører slutningen.