Innovation og trends

Det er ikke nok at stole på din intuition – du skal stole på big data

Hvornår har du sidst truffet en beslutning på baggrund af din mavefornemmelse, erfaring eller slet og ret din intuition? Det sker ret ofte, ikke? Og det er sikkert også ofte sådan, du leder din virksomhed. Men hvad nu, hvis du havde konkrete data at træffe dine beslutninger ud fra? Data, der fortæller dig, i hvilken retning markedet, konkurrenterne og kunderne bevæger sig? Ville du så kunne lægge intuitionen på hylden? Ifølge en undersøgelse er det for rigtig mange ledere en svær øvelse.

Men med fremmarchen af big data, kommer intuitionen til at spille en mindre rolle i din daglige ledelse, lyder det fra Professor Andrew McAfee i Harvard Business Review.

Big data har det sidste år været det helt store buzzword indenfor især IT-branchen, men det breder sig nu også til forretningsområder som produktion, detailhandhandel og service. For det er ved at gå op for virksomhedsejere, at der er endog meget stort potentiale i big data. Og McAfees undersøgelse viser da også, at virksomheder, der anvender big data , får 5-6 % større indtjening end konkurrenter, der ikke gør.

Hvad er big data?

Basalt set er big data, det navnet siger: En stor mængde data. Men det, der gør det interessant, er, hvad man kan bruge de enormt store mængder data til. F.eks. bruges big data i dag til at forudsige trafikpropper og til at identificere influenzaudbrud blandt nyfødte babyer, allerede inden babyen får symptomer.

Eksempler på big-data typer

  Struktureret Ustruktureret
Eksterne

Mobiltelefon-data / GPS
Rejsehistorik
Boligdata
Befolkningsdata
Virksomhedsdata
Landkortdata

Google+
Facebook
Twitter
Instagram
Pinterest
Eksterne sensor-data

Interne

Kundedata
Webprofiler
Salgsoplysninger
HR-fortegnelser
Lagerdata

Online forummer
RSS-feeds
SharePointdata
Sensor data
Tekstdokumenter

Big data består af alle typer af data. Både dem I genererer internt i din virksomhed, dokumenter, HR-papirer, e-mails, etc. og data genereret eksternt, f.eks. i sociale medier (facebook, twitter etc.) eller gennem forskellige sensorer (som i tilfældet med de nyfødte babyer, hvor puls, åndedræt, temperatur og blodtryk måltes). Tidligere har det været en udfordring at behande disse data, men sådan er det ikke længere. Mange vælger at benytte sig af de muligheder, der ligger i ”skyen”, dvs. at computerkraften ikke behøver at være tilstede i din virksomhed, for at I kan analysere big data. Man ”lejer” i stedet computerkraft, hvilket selvfølgelig er smart, fordi det gør arbejdet med big data langt billigere.

Selvom Danmark ikke er helt fremme i front med big data, er flere virksomheder herhjemme godt i gang. Øresundsbroen bruger f.eks. dataanalyse til at få flere biler til at køre over broen, ved at sende Brobizzkunderne individualiserede tilbud fra forskellige turisattraktioner, og Vestas bruger deres supercomputer Firestorm til at forudsige kommende el-forbrug.

FAKTA

  • Potentialet i big data: forventet 4,4 mio nye It-job (globalt) allerede i 2015.

  • 8 ud af 10 virksomheder vurderer, der ligger et strategisk aktiv i big data.

  • 60 % af danske virksomheder har ikke undersøgt, om big data kan gavne deres forretning.

  • Ifølge McKinsey Global institute, kan detailhandelen øge sin driftsindtjening med 60 % ved at anvende big data og fremstillingsindustrien vil kunne mindske omkostningerne til produktudvikling med 50 %.

(Kilde: MandagMorgens publikation Navigation11)

Farvel til intuition. Goddag til den datadrevne virksomhed.

Ud over at det er et nyt område, der kræver nye systemer, strategier og forretningmodeller er ledelse også en stor del af udfordringen i forhold til anvendelsen af big data. McAfee identificerer fem områder:

Ledelse. Selv om din virksomhed overgår til at være datadreven, betyder det ikke, at du skal stoppe med at træffe beslutninger. Der er stadig behov for dine klare mål og visioner, definitoner af hvordan en succes ser ud, og at du stiller de rigtige spørgsmål.

Talent management. Til at behandle, tolke og visualisere de store datamængder får du brug for talentfulde  specialister. Denne type medarbejdere er allerede meget efterspurgte.

Teknologi. Der findes heldigvis flere programmer, der kan håndtere big data også til en overkommelig pris. Flere af dem er open source og derfor gratis. Men evnerne til at anvende dem er sjældent tilstede i en typisk IT afdeling.

Beslutningsprocessen. En effektiv organisation placerer information og retten til at træffe beslutninger det samme sted. I big data-æraen skabes og overføres viden, og eksperterne er typisk ikke, hvor de plejede at være. Den kreative leder skaber en organisation, der er fleksibel nok til at minimere ”ikke opfundet her”-syndromet og maksimere tvær-funktionelt samarbejde.

Organisationskulturen. Det første spørgsmål en datadreven virksomhed spørger sig selv, er ikke ”Hvad tror vi?” men ”Hvad ved vi?” Du leder ikke længere udelukkende ud fra antagelser og intuition.

Kom godt i gang

Big data er, ifølge McAffe, noget du er nødt til at forholde dig til. Hvis din virksomhed skal være med i første række, kan du følge disse fire tips, til hvordan du, for små midler og med en relativt lille indsats, kan komme i gang i din virksomhed:

  1. Udvælg et forretningsområde til forsøgsområde. Det bør have en leder, der er venligstemt i forhold til analyser og som bakkes op af et hold af data-analytikere.

  2. Undersøg din virksomheds nøglefunktioner for at identificere fem forretningsmuligheder, der er baseret på big data. Hver især bør de kunne laves som prototyper på fem uger af et hold på ikke mere end fem personer.

  3. Iværksæt en innovationsproces, der inkluderer fire trin: eksperimentering, måling, deling og gentagelse.

  4. Husk Joy’s lov, der siger: ”Uanset hvem du er, så arbejder de fleste af de smarteste mennesker for nogle andre”. Drag nytte af andres kompetencer og giv adgang til dele af jeres data og analyse-udfordringer f.eks. på internettet.

TIP: Se, hvordan Twitter bruger deres big data som et produkt, de kan videresælge til tv-annoncører: