Innovation og trends

Murder Boarding

Murder Boarding (TM) – Identificer de bedste ideer og løsninger – og afliv de dårlige

Murder Boarding er den proces, marketingkonsulent Nilofer Mercent bruger til at filtrere ideer og finde frem til dét, der virkelig gør en forskel i forhold til den givne situation og kontekst.

Ifølge Mercent, indgår der tre store brikker i løsningen af et problem:

1) Forstå problemet til bunds

2) Undgå den hurtige løsning

3) Brug Murder Boarding til at dræbe de dårlige ideer og teste de gode

  1. Forstå den nuværende situation

    At forstå den nuværende situation betyder, at man skal vide, hvad der virker og hvad der er defekt, samt vide hvordan din organisation (eller klientens) som en helhed løser problemer. Så ved du, hvad du har at arbejde ud fra.

    Det er f.eks. to vidt forskellige situationer hvis organisationens medarbejdere har en høj kampgejst og de tekniske evner til implementere en gennemgribende overhaling af virksomheden, end hvis der er få ledere og lav kampgejst blandt medarbejderne, som derfor ikke kan bære en voldsom belastning. Research og andre metoder er nødvendige for at være sikker på, at du har alle data inklusiv følelser, fakta, forudintagelser og tidligere fejltrin. Dette kræver åbenhed og og en almen forståelse af mange muligheder. Efter du har indsamlet materialet, bliver det først rigtig svært.

  2. Undgå den hurtige løsning

    De fleste menneker ønsker at stoppe, efter de forstår situationen. Bruge ideer de har udviklet tidligere til at løse problemerne, og så gå direkte til eksekveringen. Men der findes en proces, en kompleks, strategisk, problemløsende proces, som vil spare meget tid senere. Nilofer Mercent kalder det Murder Boarding.

  3. Brug Murder Boarding processen

    Sådan virker det: Inden møder med klienten (eller topledelsen) bør hovedkraften bag opgaven præsentere hans eller hendes ideer overfor det interne hold. Holdet ”prikker huller” i idéerne og forbedrer dem, inden de præsenteres for klienten. Foretag en, to eller flere omgange med denne fremgangsmåde, for at sikre at ideen holder.

    I løbet af hver omgang aflives de dårlige ideer. Nogle ideer lyder måske gode til at starte med, men fejler pga. problemer relateret til motivation, timing eller konkurrence. Anvend virkelig operationel tankegang til at opbygge scenarier omkring, hvad der ville ske, hvis I fulgte en specifik løsning til eksekvering.