Ledelse og organisation

Den ultimative guide til den nye leder: De 15 vigtigste områder du ikke må ignorere

God ledelse indebærer mange forskellige kompetencer. I denne artikel fokuserer vi på de 15 vigtigste.

Artiklen her er lidt af et monster med link til mange ressourcer, så du skal ikke regne med, at du kan nå at læse alt på en gang. Lige som man heller ikke kan fokusere på alle områder på en gang. Men sørg for også at sætte tid af til at dygtiggøre dig. Det kan spare dig tid i den anden ende. 

Vi anbefaler, at du gemmer siden som et bogmærke, så du let kan vende tilbage til den.

Lad os komme i gang.

Forretningsudvikling

Det er vigtigt fordi det at være leder selvfølgelig handler om at levere resultater. Hver dag. Forstår du ikke forretningsudvikling bliver det svært for dig at levere på det.

For at blive klogere på forretningsudvikling, kan du starte her

Ledelse og ledelsesstil

Hvem er du som leder? Det er vigtigt at have en idé om, hvem du er som leder og hvilke værdier, der er vigtigt for dig og den måde du leder på.

Mål og resultater

Det er her, du som leder bliver mål og vejet af din leder, direktør eller bestyrelse. Men hvordan gør man lige?

Kultur

Som leder bærer du virksomhedens kultur. Det betyder også, at du har mulighed for at påvirke kulturen.

Bliv hørt 

Hvis du ikke formår at formidle dine budskaber så de bliver hørt og forstået, så fejler du som leder. Derfor er det vigtigt, at du får styr på nogle helt basale kommunikationsprincipper.

Se vores to videoserier med Karin Krog, der hjælper dig både med performance og form & indhold inden din næste præsentation

 

Sådan får du dine medarbejdere til at lytte

Det gode møde

Det gode møde handler i høj grad om forberedelse. Med et formål og en dagsorden kommer du langt til at holde bedre møder. Vil du virkelig opgradere dine mødelederevner kan du begynde at se på hvor lange jeres møder er. Er der virkelig en grund til at alle møder er 30 min eller én time? Måske har I kun brug for 20 min?

Er det de rigtige folk, der er med til mødet og er der evt. Nogen, der ikke behøver at være der? Måske kan nogen nøjes med at være med i begyndelsen.

Dine medarbejdere vil sætte pris på kortere og mere produktive møder.

Kreative metoder

Det er vigtigt at ledere kan få nye ideer. Og evt. hjælpe medarbejdere med at tænke nyt.  Du kan f.eks. bruge disse værktøjer til at komme i gang.

Forbedringer og forandringer

Forandringer uundgåelige og ikke mindst vigtige. Som leder vil du helt sikkert møde modstand mod forandringer og det kan faktisk være noget af det sværeste du som leder kan møde. Men forandringer vigtige. Det er den eneste måde vi kan gøre ting bedre, f.eks.

Her en håndfuld værktøjer, der hjælper dig gennem forandringer:

Proceseffektivisering

En proces er en serie af aktiviteter, der gentages og skaber værdi for virksomheden

Ved at fokusere på hvordan du kan effektivisere processer skaber du bedre resultater for færre ressourcer.

Projektarbejdsformen

For at så succes kræver det tydelige mål, klarhed omkring: baggrund, formål og delmål, et velfungerende team og at du kommunikerer det hele tydeligt.

Motivation

Uden motivation ingen nyskabelse og præstation. Du kan nok få nogle medarbejdere til at dukke op og klare de mest nødvendige opgaver, men leder du vidensmedarbejdere, har du brug for, at de er motiverede.

At give feedback

En svær disciplin for mange. Star med disse værktøjer:

Udviklingssamtaler

MUS, PU, udviklingssamtale. Kært barn har mange navne. I dette tilfælde er barnet endda ikke specielt kært. Alt for mange medarbejdere og ledere har oplevet, at MUS’en bliver en snak, der ikke fører noget konkret med sig.

Her er to måder, du kan holde en bedre MUS:

Ansættelse og afskedigelse

Ansættelse og afskedigelser er opgaver, du skal løse.  Med de rette arbejdsprocesser bliver det mere overskueligt og chancen for en god ansættelse stiger.

Samarbejde og teambuilding

For at du og dit team arbejde bedst sammen kan det være en god idé at sætte fokus på samarbejde og teambuilding.

Du kan finde mere om dette emne her

Konflikthåndtering

Konflikter er uundgåelige når mennesker er sammen. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du håndterer dem bedst.