Ledelse og organisation

Mellemleder: Sådan leder du opad

Vidste du, at af alle medarbejdergrupper, så er den mest stressede gruppe mellemlederne? En undersøgelse DJØF lavede i 2015 viste, at helt op til 45 % af mellemledere følte sig stressede.

 

Og det er der ifølge Annette Klausen Bengtson, der er forfatter til bogen "At lede opad", god grund til. For som mellemleder befinder du dig lige midt i krydsfeltet af forventninger fra dine medarbejdere og krav fra din chef.

 

Klausen Bengtson fortæller offentligledelse.dk i denne artikel, at der er én meget central ting, du kan gøre, hvis du vil noget af presset til livs. "Du skal agere bindeled mellem ledelseslagene og sikre, at væsentlig information er tilgængelig på den mest hensigtsmæssige måde i alle lag".

 

Du skal med andre ord lære at lede opad.

 

Det lyder måske både skræmmende, svært og ildeset at lede din chef. Men det skyldes, at du ser ledelse som udøvelse af magt. Hvis du derimod, som Annette Klausen Bengtson, ser ledelse som udøvelsen af indflydelse, giver det mere mening.

 

Din fornemmeste opgave er at gøre din virksomhed succesfuld. Og det kan du bl.a. gøre ved at hjælpe din chef. Se på "ledelse opad" som din måde at "spille din chef god på". Ved at du holder din chef opdateret på dine projekters status, og hvad der rør sig blandt dine medarbejdere, gør du hende i stand til at træffe bedre beslutninger til gavn for dig, dine medarbejdere og til syvende og sidst hele virksomheden.

 

At lede opad kræver mod

Dette er ikke en let opgave. Langt fra. Det kan være meget angstprovokerende, siger Annette Klausen Bengtson i samme artikel, at skulle henvende sig til sin chef og fortælle, at nu vil man begynde at lede opad.

 

Men inden du afviser tanken helt, så tænk på de fordele det har – også for dig.

 

Når din chef er opdateret omkring dine forhold, kan hun træffe beslutninger, der passer bedre ind i din hverdag og den måde du forstår virkeligheden på. Det betyder, at du bliver bedre i stand til at træffe beslutninger, der er mere i tråd med det, dine medarbejdere ønsker sig. Og presset både oppefra og nedefra lettes på denne måde.

 

5 trin til at lede opad

Nu vil du nok gerne vide, hvordan man så gør. Det kommer vi til om lidt, først skal vi dog lige være enige om, hvad ledelse opad er. I artiklen koger Annette Bengtson Klausen det ned til disse fire vigtige budskaber:

 

  1. At overdrage relevante input, så din chef er informeret om væsentlige emner, der påvirker beslutningerne.
  2. At servicere din chef, så hun får de bedste muligheder for at få succes med at implementere strategien.
  3. At holde fokus på strategi og taktik, så hverdage ikke drukner i drift og brandslukning.
  4. At sikre, at personlige agendaer ikke får plads, men at organisationens bedste konstant holdes i fokus.

 

For at du kan gøre dette understreger Bengtson dog, at noget af det allerførste, du skal gøre, er at lægge egoismen væk. Når du leder opad, handler det ikke længere om dig og dine behov, men om din chefs behov.

 

Og her er det vi kommer til, hvordan man gør.  Anders Stahlsmith deler på Lederweb fem trin til at lede opad, som er relevante i denne sammenhæng. Hans fem skridt til at lede opad lyder som følger:

 

  1. Forstå din chef. For at kunne hjælpe din chef er det vigtigt, du forstår hendes verdensbillede. Du skal kunne flytte din opmærksomhed fra dit verdensbillede til hendes.
  2. Gør din chef tryg. Det gør du ved at foregribe al nervøsitet og informerer hende om din situation. Tænk i løsninger, så du kan løse chefens problemer.
  3. Forstå magtspillet. Det er vigtigt, at du forstår de forskellige magtspil i din organisation. Vær nyttig for din chef uden dog at sætte din egen troværdighed over styr.
  4. Tag magten. Du har ikke magt over din chef, selv om du leder opad. Men du har magten til at udrette noget sammen med hende. Viden kan f.eks. give dig 'magt til' at gennemføre dine beslutninger.
  5. Bidrag til fortællingen. Når du leder opad gælder det om at forstå virksomhedens og din chefs fortælling om sig selv. Den fortælling skal du bygge videre på, så chefen altid kan genkende sig selv.

 

Når ledelse opad lykkes

Lykkes du med at lede opad, er der, ifølge IDA, flere positive resultater, du kan se frem til.  En stærk relation til vores chef betyder nemlig, at:

 

  • Vi når mere gennem gensidig støtte
  • Vi får informationer om beslutninger på topniveau
  • Der er fremdrift og tryghed, når du og chefen ved, hvor I har hinanden
  • Gode relationer hjælper dig videre i karrieren – mens den dårlige relation kan spænde ben for din karriere
  • Arbejdsglæden vokser, når du har en god relation til din leder
  • Der skabes mere risikovillighed, når I har tillid til hinanden og giver plads
  • I er mere effektive, fordi I arbejder mod samme mål.