Ledelse og organisation

Motivation og virtuelt arbejde: Sådan holder du dine virtuelle medarbejdere motiverede

Det er vigtigt at holde motivationen blandt dine medarbejdere høj. Endnu vigtigere er det, når dine medarbejdere arbejder virtuelt.

Når samarbejde og ledelse foregå virtuelt, er det nødvendigt at arbejdet med motivation til en bevidst handling.

Hvordan motiverer du dine medarbejdere?

Der er mange bud på, hvordan man motiverer medarbejdere. En af de mest anerkendte tilgange er

Frederic Herzberg´s 9 motivationsfaktorer motivationsfaktorer:

Herzberg opdeler, motivationsfaktorer i to kategorier, som han kalder hygiejnefaktorer (på dansk ofte kaldet vedligeholdelsesfaktorer) og motivationsfaktorer. Hygiejnefaktorerne kan demotivere eller forårsage utilfredshed, hvis de ikke er til stede, men skaber meget sjældent tilfredshed, når de er til stede. Motivationsfaktorerne, på den anden side, skaber ofte tilfredshed og er sjældent årsag til utilfredshed.

På trods af den virtuelle arbejdsform skal du som leder stadig sørge for, at der er styr på både hygiejnefaktorer:

Og motivationsfaktorer:

Læs mere og Herzbergs 9 motivationsfaktorer her

 

Men hvordan gør man så det – på afstand? Det har Lederweb fem gode råd til hvordan du fastholder dine medarbejderes motivation på afstand: 

  1. Anerkend at det er en ekstraordinær situation

Befinder din virksomhed sig i en krise er det, ifølge lederweb, vigtigt, at du som leder anerkender situationen. Husk at det vigtigt ikke er om dine medarbejdere sidder ved computeren 8-16. fokuser i stedet på at arbejdsopgaver bliver lavet og afleveret til aftalt tid.

  1. Fokus på det sociale og check ind jævnligt

Både hvis virksomheden ekstraordinært har send medarbejder hjem at arbejde eller hvis hjemmearbejde er normalt i din virksomhed, er det vigtigt at holde fokus på de sociale relationer. Har i normalt nogle sociale traditioner - Lederweb næver fælles rundstykker om fredagen – kn det være en god ide, at se om I kan videreføre disse i en eller anden form.

  1. Tillid vs. Kontrol

”Manglende tillid (og det går begge veje) er om noget en dræber for trivsel, motivation og engagement,” skriver Lederweb og understreger, at dette er særligt vigtigt for distancemedarbejdere. Kontrollerer du dine medarbejdere, giver det et indtryk af, at du ikke stoler på dem. Fokuser derfor på ikke at kontrollere din medarbejder, men om arbejdssituationen fungerer for ham eller hende.

  1. Tydelighed

Særligt, når man ikke er fysisk sammen, bliver tydelighed og synlig ledelse vigtig. God kommunikation er limen der holder dit spredte team samme. Søg derfor at fjerne tvivl og misforståelser ved at have veldefinerede rammer omkring teamets og teamets roller.

  1. Kommunikationskanaler og klare aftaler

Start med at beslutte hvilke kommunikationskanaler der bruges i din virksomhed eller dit team. Skal det primært være på mail, telefon eller over Skype? Hvis I holder fælles møder, så overvej hvilke tekniske muligheder, I har. Desuden er det vigtigt for medarbejder at vide, hvornår de kan få fat på lederen, sørg derfor for at aftale faste tidspunkter for statusmøder mm.

 

Læs Lederwebs artikel her