Ledelse og organisation

SMART

Værktøjet, der kan hjælpe dig med at sætte opnåelige mål.

Mål, er noget vi alle sætter os, og mål er vigtige for din virksomheds udvikling. Der findes et utal af forskellige mål.

Nogle mål er kortsigtede og specifikke, fx Inden for 30 dage vil vi øge produktionen med to enheder per medarbejder per time. Andre er langsigtede og upræcise, fx Inden for de næste fem år vil vi være en mere grøn og bæredygtig organisation.

Nogle mål er nemme at forstå for medarbejderne, fx alle medarbejdere skal udføre tilfredshedsundersøgelsen inden 14 dage. Mens andre kan være svære at forstå og fortolke korrekt, fx alle medarbejdere har brug for at vise iværksætterånd i 2013.

Nogle mål kan gennemføres og opnås relativt nemt, fx receptionspersonale vil altid besvare telefonen inden det tredje ring, mens andre er urealistiske og næsten umulige at opnå, fx alle medarbejdere skal mestre de fem sprog, som vores kunder taler inden udgangen af regnskabsåret.

Hvordan kan du vide, hvilken type mål, du skal sætte?

Hele pointen med at sætte mål er trods alt at nå dem. Du finder ikke dine realistiske mål ved utallige møder og endeløs gennemgang af virksomhedens behov. Det stjæler kun din dyrbare tid, og du ender op med uopnåelige mål, eller mål, som ingen følger op på. Desværre sker det for alt for mange ledere.

De bedste mål er smarte mål, dvs. SMART mål. SMART er et akronym for fem kendetegn ved veldesignede mål. Målene skal være;

S - specific, significant, stretching
M - measurable, meaningful, motivational
A - agreed upon, attainable, achievable, acceptable, action-oriented
R - realistic, relevant, reasonable, rewarding, results-oriented
T - time-based, timely, tangible, traceable

Specific

Mål skal være klare og entydige. Useriøse indfald og floskler må ikke optage plads i målsætningen. Når målene er specifikke, fortæller de medarbejderne præcis, hvad der forventes, hvornår og hvor meget. Specifikke mål giver dig mulighed for at måle dine og medarbejdernes forbedringer i det, de opnås.

Et klart mål kan besvare:

Hvad vil jeg gerne opnå?
Hvorfor vil jeg gerne opnå dette? Særlige grunde, formål eller fordele ved opnåelsen af målet.
Hvem er involveret?
Hvor foregår det?
Hvilke krav og begrænsninger er der?

Measurable

Findes der et godt mål, som du ikke kan måle? Nej. Hvis dine mål ikke er målbare, kan du aldrig vide, om virksomheden gør fremskridt. Det er også svært at motivere medarbejderne til at nå deres mål, når de ikke har nogen milepæle at navigere efter på vej mod målet.

Et målbart mål kan besvare spørgsmål som:

Hvor meget?
Hvor mange?
Hvornår er målet er opnået?

Attainable

Mål skal være realistiske og opnåelige for alle i virksomheden. De bedste mål kræver at både leder og medarbejder skal gøre en ekstra indsats for at nå dem, men de må ikke være ekstreme. Det vil sige, at målene hverken må være uden for rækkevidde eller under standard performance. Mål, der er indstillet for højt eller for lavt bliver meningsløse, og medarbejderne kommer til at ignorere dem.

Et opnåeligt mål vil normalt kunne besvare spørgsmålet:

Hvordan kan målet opnås?

Relevant

Mål skal være et vigtigt redskab i opnåelsen af din virksomheds vision og mission.

Et relevant mål kan svare ja til disse spørgsmål:

Er det værd at arbejde videre med?
Er det det rigtige tidspunkt?
Matcher det vores øvrige bestræbelser / behov?
Er de rigtige personer tilknyttet?

Time-bound

Mål skal have udgangspunkter, slutpunkter, og faste varigheder. Forpligtelse til deadlines hjælper leder og medarbejdere til at fokusere deres indsats. Mål uden tidsfrister eller tidsplaner for færdiggørelse har tendens til at blive overhalet af de dag-til-dag kriser, der uundgåeligt opstår i en organisation.

Et tidsbaseret mål vil kunne svare på:

Hvornår?
Hvad kan jeg gøre 6 måneder fra nu?
Hvad kan jeg gøre i dag?