Ledelse og organisation

Start din virksomhed med success

Den hellige treenighed: Formål, Kultur, Belønning

Det behøver ikke være så kompliceret at bygge en virksomhed op og få succes, som et utal af bøger om emnet lægger op til. Det kan gøres ud fra tre meget enkle principper, som er nemme at gå til. Sådan siger iværksætter og virksomhedsejer Trevor Blake i artiklen ”The Holy Trinity Of Startup Success: Purpose, Culture, Reward”. Blake har med succes startet flere virksomheder op fra bunden efter denne ”hellige treenighed”.

Mennesker har i følge Blake generelt en tendens til at over-komplicere ting og jagte perfektion i alt, hvad vi gør. Men perfektion bør ikke være målet for en virksomhed, da det er alt for komplekst at nå der til, og dermed ikke er vejen til succes.

Succes opnås derimod ved at formulere virksomhedens vision, mission og værdier ud fra grundholdningen:

Make a positive difference in the lives of everyone involved;
Have fun doing it and;
Enjoy the material rewards of that endeavor.

Første skridt er at finde et formål.
En succesfuld forretning skal bygges på mere end drømmen om et stort overskud. Enhver virksomhed skal have et klart formål, og hvis du ikke kan svare på, hvorfor du vil bygge netop denne virksomhed op, eller hvad virksomhedens bidrag til verden er, så er sandsynligheden for, at du får succes ikke ret stor.

Intentionen for virksomheden skal være, at den skal gøre en positiv forskel for andre mennesker, og det handler derfor om at få skabt et fællesskab blandt virksomhedens ansatte, så alle arbejder med det samme formål for øje. I det fællesskab har alle et ansvar og et ejerskab for opgaver og problemer fremfor at komme med undskyldninger og fralægge sig ansvaret.

Denne grundholdning; at man vil gøre en positiv forskel, reducerer brokkeri og sladder, som ellers nemt kan underminere en virksomhed. Alt det, der ikke bidrager positivt til grundholdningen, skal væk, og når fællesskabet er der, vil det negative naturligt forsvinde.

Næste skridt er at skabe den rette kultur.
Hvorfor gå på arbejde, hvis ikke det er sjovt? Holder du ikke af dit arbejde, så er du enten i den forkerte virksomhed eller i det forkerte job. Som ansat er det usandsynligt, at du kan ændre så meget på sin arbejdsdag, at du bliver glad for jobbet, så find derfor modet til at komme videre til et andet arbejde, der vil gøre dig glad.

I en succesfuld virksomhed er der ikke plads til utilfredse medarbejdere, for vi har lige lært at negativitet, brokkeri og sladder ødelægger en hver virksomhed. Som virksomhedsejer er det din levevej, der er på spil, så tolerancen overfor negative medarbejdere bør ikke være ret stor. En advarsel, og medarbejderen skal ændre sin grundholdning eller forlade virksomheden.

Det tredje skridt er at dele succeserne og belønne dem, som har bidraget.
Det er også det sværeste skridt for nogen virksomhedsejere. Når de, som gør arbejdet, kun tjener en lille brøkdel af hvad direktøren høster hvert år, vil man som virksomhedsejer naturligt møde modvilje og bitterhed. De fleste ansatte har det fint med, at chefen tjener mere end dem, så længe de også bliver belønnet for de successer, som de er med til at skabe.

Som virksomhedsejer skal du investere dit overskud i dine medarbejdere, og du vil opleve, at arbejdsglæden stiger, og at alle arbejder endnu hårdere for at bidrage positivt til grundholdningen om at gøre en forskel for andre mennesker. Og virksomheden vil sandsynligvis komme ud med et endnu bedre resultat næste år.

Kombinationen af treenigheden: at have et klart formål, at skabe en kultur, så medarbejderne synes det er sjovt at gå på arbejde, og at belønne medarbejderne for de successer, de er med til at skabe, er en opskrift på at komme godt fra start i opbygningen af en virksomhed. Formår du at få alle tre ting etableret, har du skabt et godt og sundt arbejdsmiljø, som successen kan bygges på.

Trevor Blake er forfatter til bogen Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life og grundlægger af og direktør for to virksomheder inden for medicinalindustrien, QOL Medical og ANU.