Salg, marketing og kommunikation

10 grunde til, at I skal have en digital marketingstrategi

Elsk det eller had det. Digitale medier er kommet for at blive. Uden en plan for hvordan du agerer på de forskellige digitale kanaler, risikerer du at ryge ud i glemslen.

De digitale medier og kanaler er kommet for at blive. Tal fra 2016 viser at mere end to tredjedele af alle danskere har en smartphone, 92 % har internetadgang to 87 % er online hver dag. 

Er dine kunder unge, er tallene endda højere. Samme undersøgelse viser nemlig at 100% af alle unge mellem 15-18 år er online mindst én gang om ugen. Og af dem går 98 % online via smartphone.

Selv blandt den ældste gruppe i undersøgelsen, 75-89 år, har 64% været på internettet indenfor de sidste tre måneder. kilde

Inden længe giver det sandsynligvis ikke længere mening at lave statistik på vores onlineforbrug, fordi vi alle er online hver dag - hele tiden.  Vil du være med til at drage fordel af den fremtid, er der en ting, der er helt uundværlig: En strategi for hvordan du har tænkt dig at gebærde dig på forskellige digitale platforme.

Smartinsights lister de 10 mest almindelige problemer, du støder på, hvis du ikke har en digital marketing strategi:

1. Uden en digital strategi har du ingen retning.
Måske har din virksomhed faktisk en digital tilstedeværelse. Men I har ingen plan eller mål for, hvad det skal gøre godt for. Det betyder, at I famler jer frem i blinde.

Når I ingen veldefinerede mål har, ved I heller ikke hvor mange ressourcer I skal bruge for at nå dem. Og I har ingen grund til at analysere om I når dem eller ej.

2. I kender ikke jeres markedsandel online.
Uden en strategi vil der være stor usikkerhed omkring hvor stor efterspørgsel, der er efter jeres produkter online. Har I ingen mål, er der lille sandsynlighed for, at I har undersøgt dette. Det betyder altså, at I ikke kender jeres digitale marked. Dynamikken er anderledes i forhold til en fysisk markedsplads, kundeprofilen er anderledes, deres adfærd, konkurrenternes tilbud og marketing kommunikation adskiller sig markant fra det analoge marked.

3. Eksisterende og start-up konkurrenter øger deres markedsandel
Du ved ikke hvor mange ressourcer, der er nødvendige for at fastholde eller øge din digitale markedsandel, derfor vil virksomheder, der investerer den rette mænge ressourcer, hurtigt overhale din virksomhed.

4. I har ingen stærk online value proposition
En value proposition online er med til at differentiere dine services, opfordre eksisterende og ny kunder til at interagere og forblive loyale.

5. Du kender ikke dine digitale kunder godt nok
Det bliver gentaget ofte, at det digitale medium er det, der er lettest at måle. Men Google Analytics vil kun fortælle dig hvor mange besøgende du har. Ikke hvad de oplever eller hvordan de oplever deres besøg. Det kan du bruge forskellige feedback værktøjer til at finde ud af, så du får et billede af din virksomheds svage punkter, som du så kan gøre noget ved.

6. Du er ikke integreret
Alle er enige om, at de digitale medier giver de bedste resultater, når indsatsen er en integreret del af virksomhedens brug af traditionelle medier og kanaler. Alt for ofte ser man at digital marketing udføres i en silo - af praktikanten.

7. Der afsættes ikke nok mennesker og penge til den digitale indsats
Utilstrækkelige ressourcer tildeles til både planlægning og eksekvering af e-marketing. Desuden mangler I sandsynligvis en e-marketing specialist. Det betyder, at det er svært at reagere effektivt på konkurrencetrusler.

8. I spilder tid og penge på dobbeltarbejde
Selv hvis i allokerer de nødvendige ressourcer, bliver de måske spildt. Dette gælder især i større virksomheder, hvor forskellige dele af marketingafdeling investerer i værktøjer, der løser de samme marketingopgaver online.

9. I er ikke agile nok til at indhente eller holde jer forrest
Hvis du betragter top-brands som Amazon, Dell, Google, Tesco, Zappos, så er de alle dynamiske. De afprøver nye tilgange til at få eller fastholde deres online-publikum.

10. I optimerer ikke
Ethvert firma med en hjemmeside har adgang til statistik, men mange “senior managers” sørger ikke for at der bliver brugt tid på at analysere og handle på disse tal. Så snart en strategi lader dig at få det basale på plads, så kan du opgradere til fortsat forbedring af centrale områder som “search marketing”, “user site experience” og “social media marketing”.

 

Det er altså mange grunde til at have en strategi. Investering i jeres digitale kanaler vil vises sig ikke bare på jeres sociale kendskabsgrad, men også på jeres bundlinje.

Jeres digitale tilstedeværelse bør være en integreret del af virksomheden. Få det ud af siloen og medtænk digitale kanaler i jeres daglige virke.